DAF skriver næste kapitel med XD-serien
Introduktionen af langtursserierne XF, XG og XG+ i 2021 var første kapitel i DAF-fabrikkens skridt ind i en ny lastbil-tidsalder. Nu er DAF Trucks klar til at lade os bladre videre og kigge ind i næste kapitel af den hollandske fabriks produktprogram.
Overskriften er DAF XD, som er en spritny modelserie af distributionsbiler til lokale og regionale transporter – samt et grovere tvist. Det vender vi tilbage til.
DAF XD bygger videre på samme platform, som XF/XG/XG+-serierne grundlagde sidste år, og har en stor mængde fælles dna med de nye langtursbiler – men også en lang række unikke egenskaber.
XD-serien kommer med tre førerhuse at vælge imellem – en høj sovekabine, en lav sovekabine og en dagkabine. Førerhusene har en del ”genbrug” fra langturskabinerne – ikke mindst den høje XD-sovekabine – mens især dagkabinen i høj grad er ”sin egen”.
DAF XD er den direkte afløser for CF-serien – og i forhold til denne har DAF sænket gulvet med 170 mm i hytten. Det betyder også en lidt højere motortunnel indenfor, men til gengæld kan chaufføren glæde sig over som udgangspunkt kun at have to trin op, medmindre dækstørrelsen dikterer tre trin.
Paccar MX-11 motoren bliver fundamentet for XD-serien, uanset konfiguration og øvrig specificering. 13 liter er altså fremover forbeholdt langtursbilerne hos DAF, men med den 10,8 liter store MX-11 har XD altså også fem effekt-versioner i spændet mellem 300 og 450 hk at vælge imellem.
11-liters motoren er blevet opdateret med nye komponenter og har nu ”multi-torque” (ekstra moment) tilgængelig i direkte gear i versionerne med 300 og 340 hk. Største moment er stadig tilgængeligt allerede fra 900 o/min, og motorbremsen er blevet forstærket med op til 20%.
Nyheder kommer til deres ret
Det mest opsigtsvækkende ved XF/XG/XG+-serierne fra sidste år var de større førerhuse som følge af den buede front og forlængelsen bagtil. XD-serien har ligeledes en aerodynamisk front, der buer 16 cm fremad og mange af de øvrige nyskabelser – som fx den større frontrude og lav siderudekant, samt de digitale spejlløsninger Digital Vision (i stedet for sidespejlene) og Corner View (i stedet for front- og kantspejlet).
Den lave glasrude/kanstensrude i passagerdøren så vi allerede sidste år, men for distributionsbiler i tæt bytrafik kommer denne nyhed for alvor til sin ret – ideelt set kombineret med DAFs opklappelige ”biografsæde” i højre side.
Det indvendige design i XD-kabinen er meget genkendeligt fra XF/XG/XG+ med det digitale cockpit, nyt og forbedret multifunktionsrat med funktionerne praktisk opdelt med kørefunktioner til venstre og komfort til højre, infotainmentskærmen til højre med kun fysisk knapstyring af hensyn til sikkerheden mm.
Til det lille førerhus har DAF udviklet et ”vision dashboard” og altså designet instrument- og frontpanelet i kabinen til at forbedre udsynet – perfekt i kombination med kantstensruden og biografsæde i højre side. Selvom gulvet er sænket 17 cm, så rykker frontruden tilsvarende længere ned, så udsynet foran og tæt på bilen nu er endnu bedre for chaufføren.
Samtidig har selv dagkabinen fået lidt ekstra længde bagtil, så også denne chauffør kan få glæde af de nye indstillingsmuligheder for rat og sæde, som vi allerede lovpriste i de nye langtursserier fra sidste år.
Nye anlægskoncept
Med lanceringen af XD-serien er DAF nu også klar til at løfte sløret for fabrikkens nye program af anlægsbiler. XD fås nemlig også som anlæg med et C for ”Construction” tilføjet – altså DAF XDC. Anlægspakken kan også leveres med den nye XF-serie som basis – altså som DAF XFC.
Disse nye entreprenørbiler fås indtil videre med to til fire aksler med bogie eller tandembogie, og programmet vil givetvis løbende blive udvidet. Drivlinen er igen Paccar MX-11-motoren på 10,8 liter – og for XFC er det også muligt at få den med den store MX-13-motor på 12,9 liter og op til 530 hk.
XDC og XFC er specificeret til det hårde arbejde med bl.a. robust kofanger, kraftigt kølegitter med stålbeskyttelse og nye funktioner i TraXon-gearkassen (fra ZF) som rokkefunktion mv. – ligesom TraXon i øvrigt er opdateret med flere nye funktioner til landevejskørsel også. Det er i øvrigt også muligt at vælge Allison-gearkasse i de tilfælde, hvor det giver mere mening.
Meget mere på vej
Med XD-serien og den nye anlægspakke begynder det nye DAF-program at se mere og mere komplet ud – selvom der stadig er flere nyheder på vej. En af dem er en rent elektrisk udgave af DAF XD, som vi går mere i dybden med i næste nummer af Lastbil Magasinet. Og så ser vi selvfølgelig frem til inden længe at prøvekøre den nye XD-serie både on- og offroad.
DAF XD blev afsløret for offentligheden på IAA Transportation 2022 i Hannover, hvor den er udstillet frem til søndag 25. september.
Lastbil Magasinet fik i slutningen af august en første smagsprøve på den nye XD med prøvekørsel af en række camouflerede XD-modeller og var også en tur på manøvrebanen. Oplevelserne herfra har vi indtil videre lovet at holde tæt med – men kan blot sige, at det var yderst interessant. Efter en forestående prøvekørsel sidst i oktober vender vi stærkt tilbage med en mere grundig gennemgang af de første indtryk af DAF XD.
Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.