Nyhederne står i kø hos Daimler
De elektriske modelserier bliver flere og mere alsidige – og nu skal der sættes fart på den elektriske omstilling, lyder budskabet fra Mercedes på IAA:
Godt nok har Daimler – som stort set alle andre større aktører i branchen – en noget mindre stand på årets IAA-messe i Hannover, men til gengæld er de lidt færre kvadratmeter som aldrig før spækket med nyheder fra den sydtyske lastbil-mastodont.
Den største opmærksomhed løber den elektriske langturstrækker – eActros LongHaul med. Klædet blev løftet med lysshow, pomp og pragt ved et snigpremiere-event aftenen før udstillingens åbning, og til syne kom Mercedes’ nye fremtidstrækker med en anslået rækkevidde på op til 500 km og en vogntogsvægt på foreløbig 40 ton.
Det officielle navn er Mercedes-Benz eActros 600 LongHaul, som indikerer en samlet batteripakke på 600 kWh, hvilket på en enkelt opladning altså som tommelfingerregel giver 500 km uafbrudt kørsel.
Mercedes har batterimæssigt skiftet til lithium-jern-fosfat-teknologi (LFP), som har den fordel, at batterierne holder højere kapacitet gennem hele levetiden, og ifølge Mercedes er dette altså vejen frem for batterier til tunge lastbiler. Trækkeren er desuden forberedt til ”megawatt”-opladning, som gør det muligt at lade batterierne fra 20 til 80 procent på bare en halv time – noget af et lade-fremskridt for elektriske lastbiler. eActros LongHaul drives fremad af to elmotorer, der arbejder simultant og leverer en ydelse på 400 kW (600 kW peak-ydelse).
Senere i år bliver trækkeren sendt ud i sine første testkørsler på offentlig vej, og i 2023 udvides dette til praktiske hverdagstest i samarbejde med udvalgte kunder. I 2024 er det planen, at de første serieproducerede udgaver af eActros 600 LongHaul skal rulle gennem produktionslinjen på fabrikken i Wörth.
Endnu en ny trækker
I forvejen har Mercedes sendt de elektriske serier eActros og eEconic i produktion – og for førstnævntes vedkommende er der også en ganske stor nyhed på IAA. Mercedes eActros kommer nemlig nu også i en trækker-udgave med tre batteripakker – eActros 300 – og en rækkevidde på op til 220 km. I første omgang var eActros ellers dedikeret til 2- og 3-akslede forvogne, men på efterspørgsel fra kunder har Mercedes altså nu valgt at indlemme en trækker i eActros-serien. Serieproduktion af eActros-trækkeren begynder i 2023. I forvejen fås altså eActros som forvogn med tre eller fire batteripakker, samt eEconic med tre batteripakker.
Og hvad så med Atego, kunne man spørge? Mercedes’ mest dedikerede distributionsbil har indtil videre ikke været omfattet af el-bølgen, men det betyder ikke, at den er på vej mod en stille ”udfasning”. En fuldelektrisk eAtego er på tegnebrættet i Mercedes’ udviklingsafdeling, og den vil komme på gaden i løbet af ”de kommende år”, oplyste Mercedes-topchef Karin Rådström ved pressemødet på IAA.
Alsidig lillebror
Den elektriske Fuso eCanter så vi første gang for efterhånden en håndfuld år siden, og de første elektriske modeller af den rappe lillebror i Daimler-familien er for længst ude og køre i Danmark. Og nu er der åbnet for, at langt flere måske kan se lyset i en strømdrevet udgave af den letgående Fuso med japanske rødder og produktion i Portugal til det europæiske marked. Den nyeste generation af Fuso eCanter har premiere på IAA med bl.a. nyt sikkerhedsudstyr ”arvet” fra Daimler i form af bl.a. Active Brake Assist 5 og Active Sideguard Assist.
Men lige så vigtigt er Fuso eCanter nu en langt mere fleksibel platform med mulighed for mange flere opbygninger i spændet fra 4,25 til 8,55 tons totalvægt. Med 6 forskellige akselafstande, 2 kabiner og i alt 42 forskellige konfigurationer er Fuso eCanter nu et godt bud, uanset om opgaven er renovation, krankørsel, tip, distribution eller andet. Ved hjælp af en ny e-aksel og opdateret batteriteknologi er det muligt at vælge en rækkevidde på 70, 140 eller 200 km – alt efter behov. Salget af den nye Fuso eCanter er i gang, og produktionen begynder i 2023.
Actros F Plus
For at der ikke skal gå strøm i det hele, kan vi da lige nævne, at Mercedes også viser en interessant – og umiddelbart lidt selvmodsigende – nyhed i form af ”Actros F Plus”. F-serien blev lanceret for tre år siden som en ”skrabet” Actros med lavere indstigning, motorgulv, traditionelle spejle mm. – men det har vist sig, at selvom vognmand og chauffør fx gerne vil have den lave indstigning med motortunnel, så vil man også gerne kunne gå ombord i hylden med lækkerier som MirrorCam mm., så nu kan man altså vælge Actros F Plus og få en stor kabine med lav indstigning og motortunnel, og samtidig sætte krydser efter eget ønske i listen med komfort og køreteknologi.
Og så har vi slet ikke nævnt nyhederne blandt Daimlers varebiler og busser og den stadig nye eEconic, som er udstillet, og som vi glæder os til snart at se i Danmark. Køretøjerne er i hvert fald ved at være klar, og hvad angår rammerne for ladeinfrastruktur, som stadig hænger i bremsen – så sagde Mercedes-topchef Karin Rådström det ganske klart i en paneldebat på åbningsaftenen for IAA:
- Vi præsenterede vores første prototype på en el-lastbil i 2016, og det er fantastisk at være nået så langt her 6 år senere. Jeg bliver lidt træt, når jeg hører myndigheder og politikere tale om, hvor svært det er, og hvor meget der skal til for at få gjort samfundet klar. Det kan godt lade sig gøre, og nu er det tid til at sætte handling bag og bare få det gjort.
IAA Transportation 2022 i Hannover er åben til og med søndag 25. september.
Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.