Hæder til Mercedes’ elektriske langtursbil
Mercedes-Benz eActros LongHaul - en prototype for fuldelektrisk fjerntransport - blev på IAA-messen i Hannover hædret med prisen Truck Innovation Award 2023.
Den prestigefulde innovationspris blev overrakt til topchefen for Mercedes-Benz Trucks, Karin Rådström. Truck Innovation Award er indstiftet for at anerkende den enorme teknologiske forandring, som lastbilindustrien gennemgår i disse år - og uddeles af den internationale lastbiljury International Truck of the Year (IToY), bestående af 25 lastbiljournalister fra førende fagmedier fra Europa og Sydafrika.
Med 112 point vandt Mercedes-Benz Trucks’ batterielektriske langtursmodel afstemningen foran andre innovative kandidater som ZF eTrailer, den fuldelektriske Volta Trucks Zero-serie, samt Faun Enginius’ brændselscelledrevne køretøj til renovationskørsel.
Juryen fremhævede bl.a. eActros LongHaul for sin hurtige ladeteknologi samt batteriteknologien udviklet til en lang livscyklus af Mercedes-Benz Trucks’ udviklingsafdeling. Den elektriske langtursmodel blev første gang lanceret i 2020, og for tiden er eActros LongHaul i testfasen, inden den går i flådetest hos kunder i 2023 - og planlagt serieproduktion i 2024.
Nyt kapitel
IToY-juryen fremhævede også den kompakte opbygning af trækkeren, som med en akselafstand på 4 meter giver mulighed for tre batteripakker med en total kapacitet på mere end 600 kWh samt to elektriske motorer som del af en nyudviklet e-aksel med en effekt på 400 kW. Den elektriske trækker vil således opnå en rækkevidde på 500 km.
Juryformand Gianenrico Griffini opsummerede ved overrækkelsen af prisen:
- Mercedes-Benz eActros LongHaul åbner et nyt kapitel på vejen mod e-mobilitet. Den beviser, at overgangen til CO2-neutral fjerntransport er opnåeligt ved hjælp af højteknologiske løsninger og vedholdende udviklingsarbejde.
For at komme i betragtning til Truck Innovation Award-prisen skal der være tale om et køretøj på over 3,5 ton udstyret med en alternativ drivline eller brændstofsystem, eller andre former for innovative transportløsninger. Lastbilen skal kunne køre, men behøver ikke være i produktion.
Danmark er repræsenteret i IToY-juryen ved Lastbil Magasinets redaktør, Rasmus Haargaard.
Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.