23948sdkhjf

Test: Ny Mercedes-drivline er skarpere og stærkere

Mercedes’ nye verdensmotor har – igen – skåret procenter af brændstofforbruget, og parret med en ny gearkasse har Actros fået langt bedre bid, når der skal trækkes igennem

Mercedes’ 13 liters serie af dieselmotorer lever mere end nogen anden op til prædikatet ”verdensmotor”. Med ikke mindre end fem ydelsesklasser i det ellers forholdsvis korte spænd fra 421 til 530 hk er der rig mulighed for at finde den optimale variant til opgaver i det mest volumentunge kørselssegment af dem alle, fjerntransport.

13 liters motoren med det tekniske navn OM 471 installeres ikke kun i langtursflagskibet Actros og entreprenørserien Arocs på verdens største lastbilanlæg i sydtyske Wörth, men går – med få modifikationer – igen i to af Daimler Truck-familiens andre topmærker, Freightliner og Fuso, markedsledende i henholdsvis Nordamerika og Asien. Hertil kommer, at motoren også anvendes i de mere robuste Western Star i Nordamerika, samt i nogle af busserne i Daimler-familien.

OM 471 blev introduceret i 2011 og blev kun fire år senere lanceret i anden generation. Nu er Mercedes’ OM 471 for tredje – og formentlig sidste – gang blevet ”genfødt” med en række forbedringer og finjusteringer af den succesrige motorserie, som både skal give lastbilerne et løft i ydeevne og brændstofforbruget.

Fornuftens valg

Vi havde for nylig lejlighed til at testkøre Actros med den nye OM 471-motorserie under et besøg hos Mercedes i Wörth, hvor en række testbiler stod klar til en god times prøvekørsel i det varierede terræn omkring Mercedes-anlægget. Vi blev tildelt en Actros 1848 med distributionskabine/dagførerhus – et nøjsomt valg og ikke just tophylden af luksus, men alligevel ganske fint, da vi ved forrige besøg i Wörth smægtede os i alle luksusversionerne som L-serien, Editon 2 mm.

Vores testbil var også udstyret med den mellemste bukke bruse af de fem effekt-versioner af 13 liters motoren – nemlig OM 471 på 350 kW/476 hk og et moment på 2.300 Nm (+200 Nm ekstra i de højeste gear). Det er netop den variant, som Mercedes selv kalder det ”perfekte match til fjerntransport” og den ydelsesvariant, som i tredje generation har fået udviklet en ny turbolader til optimering af brændstofforbruget på de lange, seje stræk op og ned ad Europas motorveje. Det med forbruget vender vi tilbage til.

Den anden variant, som har fået en ny turbolader, er den stærkeste på 530 hk, som i tredje generation har fået en turbolader designet til høj ydeevne og en høj motorbremsekraft og dermed skulle være ideel til brug i den tunge og bygge- og anlægssektor.

Mere bid op ad bakken

Således veludrustet gik det derudaf med den nyeste Mercedes-drivline, som også indbefatter et forbedret gearskifte i Powershift Advanced-gearkassen. Ifølge vores demochauffør på turen har man hos Mercedes indimellem fået røg for, at ”Actros altid kommer sidst op ad bakken”. Det skulle være slut nu med det hurtigere gearskifte, kortere momenttab og kraftigere accelleration. Forbedringen er til at mærke, og vi havde da heller ikke nogen problemer med at ”følge med feltet”, når terrænet bugtede sig opad på de sydtyske motorveje. Det kan også hjælpe på sagen, at ”Top Torque”-området i de to motorvarianter på 450 og 476 hk (vores testbil) er udvidet. Hvor de ekstra 200 Nm før kun var tilgængeligt i højeste gear, er de nu til tjeneste fra 7. til 12. gear i Standard-gearprogrammet.

Først med kameraspejle

Mercedes-Benz var ”first mover” i lastbilindustrien, da Actros MP5 blev præsenteret i 2018. Som de første smed Mercedes sidespejlene og erstattede dem med MirrorCam-systemet, som via en kameraarm på hver side af førerhuset og to lodrette skærme på indersiden af A-stolperne giver chaufføren et fuldt digitaliseret og nyskabende udsyn på siderne af lastbilen – og et kraftigt forbedret udsyn skråt fremad med fraværet af de gamle spejlhuse.

Flere konkurrenter har siden lanceret andre kamera-løsninger, mens Mercedes nu allerede har udrullet MirrorCam i anden generation. Det nye MirrorCam rummer en række forbedringer og justeringer af et par ”børnesygdomme” fra første generation.

Først og fremmest er kameraarmene blevet mindre. De rager nu 10 cm mindre ud på hver side af køretøjet, og det reducerer selvsagt risikoen for sammenstød med andre biler eller bygninger, når forholdene er smalle. Her skal det nævnes, at smalle kabiner på 2,3 meter i bredden stadig vil være udstyret med den gamle størrelse kameraarm – eftersom det naturligvis altid skal være muligt at kunne se ned langs vogntoget, også hvis bilen kører med en trailer i fuld bredde.

Slut med duggede ruder

Derudover er billedstyringen i skærmene blevet fintunet på basis af tilbagemeldinger fra brugerne. Især er der nu rettet op på farvevisningen, når der er store kontraster – fx ved kørsel i sne, eller når der skal bakkes fra dagslys og ind i en mørk garage.

Til gengæld holder Mercedes stadig fast i et traditionelt front- og kantspejl, hvor flere konkurrenter altså nu tilbyder en kamera-løsning med en lille ”snabel” placeret på førerhuset højre fronthjørne og dermed altså en komplet spejlfri lastbil.

Sidst, men ikke mindst, har MirrorCam i generation 2 fået en ”drypkant”, som skal forhindre regnvand i at kravle fra underkanten af kameraarmen og op på linsen – til irritation for chaufføren, der så med døje et lettere sløret billede. Det var især et problem i venstre side pga. viskernes viskeretning.

Fra starten har vi herfra været begejstrede for MirrorCam og dets klare fordele, som også indebærer ”trailer panning”, så skærmbilledet følger med traileren, når man drejer. Mercedes’ veludviklede pakke af sikkerhedssystemer kan også smart indbygges i MirrorCam, så chaufføren advares med lyd og lys indbygget i skærmen på A-stolpen – som fx Sideguard Assist og Active Brake Assist 5 med bl.a. automatisk fodgængergenkendelse og aktiv nedbremsning af vogntoget, samt en god hjælp ved overhaling på motorvejen, hvor skærmen lyser rød, indtil der er fri bane til at trække ind til højre.

Små og store ændringer

Vi fik også igen testet den interaktive fartpilot PPC Interurban, som ikke kun forudser vejens forløb, men også automatisk tilpasser hastigheden til rundkørsler, kurver mm. i trafikken – hvilket især fungerer på en snoet landevej. Chaufføren kan selv tilpasse systemet, alt efter hvor ”offensivt” man har lyst til at køre i svingene – og det siger sig selv, at man fortsat skal være på stikkerne. Systemet tilpasser kun til vejens forløb, ikke i forhold til med- og modtrafikanter.

Og så var der lige det med brændstofforbruget. Mercedes stiller en besparelse på op til 4% i udsigt med den nye drivline med tredje generation OM 471 på 13 liter. Det er sket ved en række ændringer i bl.a. design og geometrien af stemplerne, indsprøjtningsdyserne og cylinderhovedet, ligesom kompressionsforholdet er øget fra 18,3:1 til 20,3:1. Dertil kommer en nyudviklet trykreguleringsventil installeret bag oliepumpen og foran olietermostaten. Det bidrager til en bedre olietrykskontrol og er også med til at optimere brændstofforbruget. Udstødningen er samtidig blevet moderniseret, så systemet yderligere begrænser modtryk og reducerer forbruget af brændstof og AdBlue, oplyser Mercedes.

Voldsom brændstofreduktion

Brændstofreduktionen er ikke den første i levetiden for OM 471. Siden motorserien så dagens lys i 2011, har Daimlers motoringeniører med korte mellemrum formået at skære nye skiver af forbruget. Samlet er brændstofforbruget i OM 471 reduceret med op til 23% inden for 11 år. Nøgleordet her er naturligvis ”op til”, men uanset er det en imponerende bedrift og viser, at der næppe er nogen industri, der på samme niveau som lastbilfabrikkerne har jagtet de små marginaler i de seneste årtier.

Mercedes-Benz Actros leveres allerede nu med MirrorCam 2, og levering af den nye 13-liters motor forventes at ske fra oktober. Den er tilgængelig til både Actros- og Arocs-serien.

OM 471: 12,8 liter, 6 cylindre, Euro 6e

Ydelse

Drejningsmoment

421 hk v/1.600 o/min

2.100 Nm v/1.100 o/min (+200 Nm i 12. gear)

449 hk v/1.600 o/min

2.200 Nm v/1.100 o/min (+200 Nm i 7.-12. gear)

476 hk v/1.600 o/min

2.300 Nm v/1.100 o/min (+200 Nm i 7.-12. gear)

510 hk v/1.600 o/min

2.500 Nm v/1.100 o/min

530 hk v/1.600 o/min

2.600 Nm v/1.100 o/min

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.218