Test: Chaufførens favorit
DAF XG+ sprænger rammerne for chaufførkomfort, og det var et glædeligt gensyn at køre den første tur i det nye hollandske flagskib på danske veje – alt imens vi venter på næste store nyhed fra DAF Trucks
DAF Trucks sprængte rammerne i det europæiske langturssegment med lanceringen af XG- og XG+-serierne tilbage i sommeren 2021. Vi havde fornøjelsen af tidligt at kunne prøvekøre de tre nye modelserier (XF findes nemlig stadig) ved flere lejligheder i efteråret ved arrangementer i Spanien, Belgien og Holland – og for nylig bød lejligheden sig til den første tur på danske veje i det nye hollandske flagskib.
DAF Trucks Danmark har nemlig fået held til at liste en XG+ hjem fra fabrikken, som for tiden turnerer landet rundt til arrangementer hos mærkets forhandlere og gode kunder. Inden da lånte vi nøglerne og brugte et par timer på et gensyn med DAFs – og markedets – mest rummelige kabine.
I modsætning til tidligere testkørsler foregik det denne gang uden ”co-driver” fra DAF – og når man sådan er i eget selskab, kan man passende holde et kvarters hvil og opleve kabinen lidt mere fra et hverdagsperspektiv for chaufføren. De 33 ekstra cm i længden oplever man ganske tydeligt, når man bevæger sig rundt i kabinen, lægger sig fem minutter i køjen og udforsker skabspladsen.
Højt til loftet
Der er ikke noget at sige til, at XG+ markedsføres som chaufførens eller den selvkørende vognmands favorit. Mere overraskende – og positivt – er det, at salgstallene for de nye DAF-serier allerede viser, at XG-modellen tilsyneladende har indtaget positionen som flådebilen. XG-modellen har samme længde som XG+ - eneste forskel er 20 cm ekstra ståhøjde i sidstnævnte (hele 222 cm).
XF-modellen er også opdateret i en ny generation på samme platform som sine to storebrødre – men har dog beholdt standard-længden bagud og får blot en anelse mere rumfang via den buede front på den nye DAF-generation, som rager 16 cm frem i aerodynamikkens tegn.
Der er et stykke længere op til gulvet i XG+, som er 125 mm højere end i den nye XF. I XG+ skal man forcere et beskedent trin på 50 mm i midten af kabinen, hvilket samtidig gør, at man stadig kan nøjes med fire trin for at stige ind. Hvis man var glad for pladsen i den gamle XF Super Space Cab, så er der altså hele 14% mere indvendig plads i XG+ - og det kan mærkes. Store dele af interiøret er også nyt med bl.a. en ny og mere komfortabel seng (80 cm i XG og XG+), drejbart fører- og passagersæde, mulighed for op til to køleskabe mm.
Førersædet kan desuden skubbes ekstra 7 cm tilbage (5 cm i XF-serien), og det mærkes. Der er masser af plads til også de mere robuste chauffører bag rattet
XG overhaler XF
I forbindelse med lanceringen udtrykte DAF forventning om, at XF fortsat ville være den dominerende flådebil, mens XG med årene ville overtage denne plads i takt med, at kunderne og markedet vænnede sig til de nye biler og dimensioner. XG er dog blevet flådebilen med det samme – i hvert fald ifølge DAF Trucks Danmark – mens XG+ typisk foretrækkes af den selvkørende vognmand, der ofrer lidt ekstra på sin egen bil. Det lader altså til, at vognmændene tidligt har taget de nye modelserier og den ekstra komfort til sig – til gavn for især de chauffører, der lever i kabinen i længere tid, og det kan vi da kun hilse velkomment herfra.
Når vi kalder XG+ markedets største kabine, så er vi skam bevidste om, at der findes andre fabrikker, som også kan tilbyde kabiner med ekstra længde og/eller højde. Men DAFs nye serier skiller sig som bekendt ud ved, at den ekstra længde på førerhuset ikke skal ”modregnes” i trailer- eller lastelængden. Med 16 cm ekstra foran og 33 cm bagud holder XG og XG+ sig inden for en ekstra halve meter, som vogntoget får lov at ”vokse” med, når designet af lastbilen opfylder kravene i EU’s direktiv om masser og dimensioner, der er vedtaget for at tilskynde til mere aerodynamiske lastbiler.
De nye regler har lige skullet ”synke” ind i markedet og blandt chauffører og vognmænd, hvor der til at starte med har hersket en vis forvirring – og sågar også hos nogle synshaller. Men vi hører fra både DAF og deres forhandlere, at budskabet efterhånden er ”sivet ind”, og det hjælper jo ikke mindst på det, at bilerne nu er begyndt at komme ud på vejene.
Klart bedre udsyn
Tilbage til vores nylige prøvetur, der gik sydpå fra DAF i Kolding og retur – mestendels ad motorvej med lidt afstikkere til by- og landevej. Her kunne vi bl.a. genopfriske fornemmelsen af DAF Digital Vision, som er DAFs spejlkameraløsning som erstatning for de traditionelle sidespejle med to aflange skærme placeret på indersiden af A-stolpen – som vi kender det fra MirrorCam i Actros, der bragte konceptet på markedet et par år tidligere. I modsætning til konkurrenten kan DAF til gengæld tilbyde en komplet digital spejlløsning med DAF Corner View, som erstatter front-/kantspejlet med en ekstra lille skærm, som placeres øverst på indersiden af A-stolpen i højre side. DAF Corner View har forbindelse til kameraet, som sidder på en stilk lige under forruden på højre hjørne af førerhuset.
Det fungerer godt, og sammen med den større frontrude (33%) og større sideruder (15%) er fraværet af sidespejlene med til at give DAF-chaufføren et markant bedre direkte udsyn end tidligere. Selvom kameravisningen ikke er (og aldrig bliver) så skarp som i et godt spejl, så har DAF Digital Vision og Corner View så mange fordele, at det klart er at anbefale. Og så må vi bare håbe, at manglen på elektroniske komponenter snart ”løsner op”, så kunderne også får glæde af den nye teknologi (pt. bliver de bestilte kameraspejle nemlig eftermonteret i en uvis fremtid, og bilerne leveres i første omgang med traditionelle spejle).
Digitalt cockpit
Sammen med et fuldt digitaliseret cockpit har chaufføren i en DAF altså fået et markant løft i både arbejds- og opholdspladsen i bilen. I flere tidligere udgaver har vi gennemgået både de ind- og udvendige forbedringer mere minutiøst, men det samlede indtryk er der ikke rokket ved. DAF er meget langt hen ad vejen lykkedes med missionen om – bogstaveligt talt – at bryde rammerne og skabe ikke bare tre nye modelserier, men et nyt komfort-segment for chaufføren.
Og mens DAF XG+-demobilen fortsat turnerer landet rundt, og synet af den nye DAF-generation så småt bliver mere almindeligt på vejene, så venter vi jo blot på det næste logiske skridt i udrulningen af DAFs nye lastbilprogram. Langtursmodellerne var utvivlsomt bare starten på at flytte programmet over på en ny platform, som i øvrigt også er fremtidssikret til forskellige drivliner.
XD er på vej
Rygtebørsen vil vide, at publikum på IAA-messen i Hannover kan glæde sig til den første offentlige fremvisning af afløseren fra CF-serien. Den kommer til at hedde XD og vil efter sigende betyde en lidt større differentiering mellem DAFs modelserier – hvor den gamle XF og CF havde en hel del overlap, bliver den nye XD mere rendyrket til ”distribution”, som DAF selv kalder dens primære arbejdsopgave. Den bliver formentlig kun med 11 liters motor og med to trin op i hytten – og spørgsmålet er så, om rygterne om en stærkere DAF-motor med et 6-tal forrest også taler sandt.
Det ved vi meget mere om et par måneder – indtil videre er DAF i hvert fald rigtig godt begyndt.
Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.