Lille og vågen er … mere fleksibel
I transportbranchen er der mange, der investerer i materiel ud fra devisen ”jo større, jo bedre”. En stor lastbil kan ofte laste det samme som to mindre lastbiler, skal køre færre ture for at transportere den samme godsmængde og kræver kun én chauffør i modsætning til to chauffører i to mindre lastbiler.
Så hvorfor har Kieler Industriservice i Langeskov på Fyn for nylig valgt at få leveret to helt ens 2-akslede DAF CF 300 slamsugere af Lastbilmægleren i stedet for én stor? Svaret er: fleksibilitet!
Kieler Industriservice beskæftiger i alt fem slamsugere, herunder også et par store 4-akslede til traditionelle slamsugeropgaver som kloakrensning, tømning af bundtanke mm. De to nye DAF CF300 FA 4x2 skal dog primært arbejde med opsugning og transport af olie og spildolie på Fayard på det tidligere Lindøværft i Munkebo, og her er entreprenør David Kieler overbevist om, at de to mindre slamsugere giver større fleksibilitet end én stor.
- Vi råder over slamsugere i flere forskellige størrelser, så vi kender deres stærke og svage sider. Vores to nye DAF’er skal køre over forholdsvis korte afstande, hvor det ikke har så stor betydning at køre med størst mulige læs. Det har til gengæld stor betydning for os, at vi har maksimal fleksibilitet ved planlægning og udførelse af opgaverne, siger David Kieler.
- Vi kan samtidig konstatere, at driftsomkostningerne på ”små” to-akslede slamsugere er så meget lavere end på de store 4-akslede, at vi valgte to nye DAF CF 300 i stedet for én stor, fastslår han.
De to DAF’er er leveret af Lastbilmægleren v. Carsten Lykke i Hedensted. Han har stået for levering af DAF-chassiserne, mens salgskonsulent Carsten Nielsen fra Midttank i Ødsted vest for Vejle er manden bag levering af opbygningerne af de italiensk-producerede Kaiser-MORO slamsugeraggregater.
Fakta om Kieler Industriservices to nye DAF CF 300 FA 4x2 med Kaiser-MORO slamsugeraggregater:
Chassis: DAF CF 300 FA 4x2. Akselafstand 5.100 mm, 8-tons foraksel med parabelfjedre, 13 tons bagaksel på 4-bælgs luftaffjedring. 340 liter brændstoftank og 45 liter AdBlue-tank i venstre side, EVSC (elektronisk stabilitetssystem), AEBS-3 (automatisk nødbremsesystem med afstandsradar til forankørende), LDW (sporassistent med advarsel ved utilsigtet vognbaneskift), skivebremser for og bag.
Drivline: 6-cyl. 10,8-liters DAF MX-11 Euro 6-dieselmotor på max. 300 hk/1.375 Nm. 12-trins ZF TraXon 12TX1810 gearkasse med fuldautomatisk gearskifte og overgear, gearspænd med udveksling fra 12,9:1 til 0,77:1, gearkassedrevet kraftudtag for drift af slamsugeraggregat, separat oliekøler på gearkasse. DAF SR1344 bagaksel med 4,11:1 i udveksling, mekanisk differentialespærre.
Førerhus: Kort dagførerhus, 2.300 mm bredt, monteret på 4-punkt mekanisk førerhusaffjedring. Comfort Air luftaffjedret og el-opvarmet luksus-førerstol med armlæn. Halogen-forlygter med integreret LED kørelys samt separate tågelygter i kofangeren. Elektrisk justerbare sidespejle og vidvinkelspejle. Centrallås. Klimaanlæg med integreret A/C-system og fuldautomatisk temperaturregulering, pollenfilter på ventilationsanlæg. Startspærre.
Opbygning: Kaiser-MORO Elegance-slamsugeraggregat. To-delt ståltank, hvor vanddelen rummer ca. 2.100 liter og slamdelen ca. 9.100 liter. Tanken kan tippes ca. 35 grader, så slammet løber ud, dertil spulebar monteret inde i tanken for ekstra rengøring. MORO vakuumpumpe type PM 3.000 med kapacitet på 1.700 m3/time, eller 28.333 l/min. Pumpen drives hydraulisk. Pratissoli spulepumpe type KS 32 med kapacitet på 145 l/min. v. 200 bar. Webasto vintercirkulation på højtryksdelen, ligesom det er muligt at tømme spuledelen med trykluft fra bilens trykluftsystem. Bagest er der monteret en transporttromle til 50 meter 3” sugeslange, samt på venstre side en transporttromle til ca. 20 meter 2” sugeslange. På højre side bagest er der monteret 80 meter ¾” højtryksslange. Der er et styrepanel på højre side, hvor alle funktioner kan betjenes samt fjernbetjening af de fleste funktioner. Håndvask med varmt vand. Sideskabe med LED-lys. Højt monterede sidepaneler i rustfrit stål med LED lys. Rustfri sideafskærmning over cyklistværn.
Levering: Lastbilmægleren v. Carsten Lykke i Hedensted (DAF-chassiserne) samt salgskonsulent Carsten Nielsen fra Midttank i Ødsted (Kaiser-MORO-slamsugeraggregaterne).
Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.