23948sdkhjf

Mercedes stiller endnu skarpere

Mercedes’ banebrydende MirrorCam kommer nu i anden generation kun tre år efter introduktionen – i en mere kompakt udgave med bedre styr på farverne i chaufførens skærm:

Første gang vi så en lastbil fra Mercedes uden sidespejle, var tilbage i 2014. Det var på et endnu uåbnet stykke motorvej omkring Magdeburg i Tyskland, hvor Mercedes under overskriften ”Future Truck 2025” præsenterede en futuristisk lastbil med en række nye teknologier, som – efter visionerne dengang – skulle være køreklar i 2025. Mercedes’ fremtidslastbil var blandt andet både selvkørende og fri for spejle.

Mens udrulningen af selvkørende lastbiler i kommercielle operationer stadig hænger i bremsen her otte år efter, og slet ikke når målsætningen om 2025 – så fik vi allerede i 2018 den første lastbil uden sidespejle, da femte generation af Actros-serien blev lanceret. Det dengang banebrydende MirrorCam-system erstattede hoved- og vidvinkelspejlet med en kameraarm på hver side af lastbilen og en 15 tommer skærm på indersiden af begge A-stolper.

Selvom den nye teknik gav nye muligheder, valgte Mercedes at have ét enkelt billede på hver skærm – frem for en mere kompleks løsning med flere felter. Altså den fornuftige løsning for at gøre det så hurtigt og overskueligt som muligt for chaufføren at aflæse situationen.

Større og bedre udsyn

Det er ingen hemmelighed, at vi herfra var svært begejstrede for MirrorCam-systemet – lige fra den første kort testkørsel i september 2018, og siden ved flere lejligheder både i udlandet og herhjemme. Det skyldes ikke mindst det simple faktum, at fraværet af de gamle spejlhuse giver et markant større direkte udsyn gennem sideruderne. Derudover gør de teknologiske hjælpemidler i MirrorCam og det intelligente samspil med andre af Mercedes’ sikkerhedssystemer livet som chauffør nemmere ved bl.a. bakkemanøvrer og overhalinger, ligesom ”trailer tracking”-funktionen fungerer fortrinligt, når vogntoget knækker i sving, og kameravisningen følger trailerens bevægelser.

Meningerne blandt branchens chauffører har – til vores overraskelse – været lidt mere delte. Billedets klarhed – eller mangel på samme – og farvegengivelse har været nævnt som kritikpunkter fra nogle af de chauffører, vi har talt med efter at have prøvet MirrorCam i hverdagen. De fleste har dog været generelt glade for kamera-løsningen, efter vores indtryk.

Mindre og skarpere

Til at imødegå nogle af svaghederne lancerer Mercedes nu allerede den første opdatering af MirrorCam – mindre end tre år efter, at Actros (og i parentes bemærket også Arocs-serien) gik i produktion med MirrorCam-teknologien. Denne anden generation af MirrorCam bliver tilgængelig for Actros, Arocs samt eActros-serien.

Den mest åbenlyse ændring er, at kameraarmen på begge sider af førerhuset er blevet forkortet med 10 cm. Rent praktisk fylder lastbilen nu mindre i bredden, da MirrorCam nu ikke rager længere ud end det traditionelle kantspejl, som Mercedes stadig holder fast i. Derudover skulle de mere indtrukkede kameraarme tættere på siden af førerhuset betyde, at chaufføren får lettere ved at bakke i en lige linje, fordi MirrorCams perspektiv nu minder mere om det, man kender fra de traditionelle sidespejle i glas.

Det nye MirrorCam er mere aerodynamisk, og ingeniørerne hos Mercedes-Benz Trucks har tilført en ”drypkant” i bunden af MirrorCam for at hindre regnvand i at løbe ind på linsen og sløre billedet. Hertil kommer, at der er arbejdet med ”kontraststyringen” i MirrorCam – hvilket netop skal forbedre lys- og farvevisningen i den skærm på A-stolpen, som chaufføren kigger ind i. Det skal bl.a. give en bedre visning, når chaufføren fx skal bakke fra et lyst område ind i et mørkere område – altså en ganske hyppig hverdagssituation for de fleste erhvervschauffører.

Er i produktion

Ud over disse enkelte, men højst relevante, forbedringer i fysisk størrelse og visning, så ligner MirrorCam sig selv. Mercedes holder stadig fast i, at MirrorCam kun erstatter de traditionelle sidespejle i modsætning til konkurrenter, der sidenhen har lanceret systemer, der integrerer flere eller alle de traditionelle spejle i en kameraløsning. Der kan være god fornuft i Mercedes’ strategi, og vi ser frem til at prøve anden generation inden så længe.

Mercedes-Benz Danmark oplyser i øvrigt, at man allerede nu monterer MirrorCam 2 på de biler, der er under levering i øjeblikket, og at en ”meget stor del” af kunderne herhjemme vælger kameraløsningen frem for de traditionelle sidespejle (som altså stadig er en mulighed).

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.219