Mercedes er klar med ny verdensmotor
Det er efterhånden syv år siden, at Daimler senest relancerede sin OM 471-motor, som er en favorit på tværs af Daimler-familiens lastbilmærker i flere verdensdele, og især benyttes flittigt hos Freightliner og Mercedes-Benz.
Siden er lastbilfabrikkernes fokus i høj grad skiftet fra udvikling af dieselmotoren til især elektriske drivliner, men dermed ikke sagt, at de tekniske designere i Daimlers udviklingsafdeling har lagt finpudsning af dieselteknologien helt på hylden.
Mercedes-Benz har således netop løftet sløret for tredje generation af 13-liters motoren OM 471, som allerede nu er klar til bestilling og forventet levering fra oktober 2022.
Mercedes/Daimler introducerede OM 471-motoren tilbage i 2011, og anden generation – den nuværende – kom kun fire år senere. For Mercedes’ motorfabrik i Mannheim har OM 471 været en stor succes, og den har for længst slået sig selv fast som en rigtig ”verdensmotor”. Og med et effekt-spænd fra 421 til 530 hk dækker OM 471 de helt store salgssegmenter inden for lastbiltransport, hvad enten det drejer sig om fjerntransport eller tungere anlægskørsel eller regional distribution.
Nyt design og geometri
Den tredje generation af OM 471 lanceres nu med en række forbedringer og innovationer, som har til formål at sænke såvel brændstofforbruget som de løbende driftsomkostninger.
Bl.a. er der foretaget ændringer i design og geometrien af stemplerne, indsprøjtningsdyserne og cylinderhovedet, ligesom kompressionsforholdet er øget fra 18,3:1 til 20,3:1, hvilket giver en mere effektiv forbrænding, oplyser Mercedes-Benz.
Samtidig introducerer Mercedes-Benz to nye turbolader, der er både udviklet og fremstillet internt. Den ene er særligt udviklet med langturskørsel for øje med den ”mellemste” af de fem effekt-varianterne i OM 471-serien. Denne udgave yder 476 hk og et moment på op til 2.300 Nm (+200 Nm ekstra i højeste gear).
Den anden turboladervariant er designet til høj ydeevne og en høj motorbremsekraft og er ideel til brug i den tunge og bygge- og anlægssektor med en motorklassificering på op til 530 hk – altså den stærkeste udgave af OM 471.
Bedre oliekontrol
For de forskellige udgaver af OM 471 stiller Mercedes i udsigt, at man kan opnå brændstofbesparelser på op til 3,5 eller 4 procent.
Tredje generation af Daimlers 13-liters motor har desuden en nyudviklet trykreguleringsventil installeret bag oliepumpen og foran olietermostaten. Det bidrager til en bedre olietrykskontrol og er også med til at optimere brændstofforbruget.
Når man ændrer så centrale komponenter i dieselmotoren, må efterbehandlingssystemet
også justeres. Ifølge Daimler er udstødningen blevet moderniseret, så systemet yderligere begrænser modtryk og reducerer forbruget af brændstof og AdBlue – naturligvis stadig i fuld overensstemmelse med kravene i den nyeste Euro 6e-norm.
Forbedret kørsel
Som chauffør kommer man angiveligt også til at mærke forbedringerne. Køreegenskaberne er forbedret, bl.a. via den nye Powershift Advanced-automatgearkasse med hurtigere gearskift, samt en finjusteret følsomhed i speederpedalen.
Desuden er ”Top Torque”-området i de to motorvarianter på 450 og 476 hk udvidet. Hvor de ekstra 200 Nm før kun var tilgængeligt i højeste gear, er de nu til tjeneste fra 7. til 12. gear i Standard-gearprogrammet.
Alt sammen lyder det lovende – og herfra ser vi frem til den første prøvekørsel med tredje generation af OM 471-motoren. Det har vi fået lovning på i juni, og derefter vender vi stærkt tilbage med langt flere detaljer om Daimlers nye motor-flagskib.
Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.