23948sdkhjf

- Man får da lyst til at pudse glorien lidt

Chauffør Lars Desler kører Starks første elektriske lastbil. Lastbil Magasinet kørte med en tidlig morgen i Københavns gader

Det er en tidlig fredag morgen hos Stark City i Københavns sydhavn. Der er varm kaffe i krusene hos den store flok af chauffører, der netop er mødt ind og står uden for en lille kontorbygning og snakker, inden dagen for alvor går i gang. Deres lastbiler holder ved siden af i alle størrelser og mærker og er læsset med byggematerialer, der skal bringes ud i Storkøbenhavn og omegn på den første runde – morgenrunden. Den tidlige runde for de morgenfriske, for arbejdsdagen begynder klokken 05.15.

Forrest i rækken af lastbiler holder der en ganske særlig en. Den eneste af netop dens slags hos Stark. Og den første af sin slags, der blev sat i drift i Danmark. En 3-akslet DAF CF Electric med en 20 tonmeter Palfinger kran. Og manden der hver dag sidder bag rattet i den fuldstændig lydløse og CO2-neutrale lastbil er Lars Desler. 39 år, chauffør og netop gået ind i sit tredje år hos Stark.

- Ja, det er mig, der fik æren. Jeg sagde egentlig bare, at jeg syntes, det var et spændende projekt, og så var jeg selvskrevet til at få overrakt nøglerne. Jeg har også fået at vide, at hvis jeg ikke bryder mig om at køre den, skal jeg bare sige til, og så får jeg en anden lastbil, siger Lars Desler. Han fik den nye bil i oktober og er både glad og tilfreds med den. Og har absolut ingen planer om at bede om en anden bil. Han har vænnet sig til at bruge de fem minutter hver eftermiddag, det tager at tilslutte bilen til ladestanderen. Der skal trykkes på et par knapper, ventes et par minutter, og det er det.  

- Den kører så fint og er jo helt lydløs. Jeg er glad for den, og det er et perfekt arbejdsredskab, lyder det fra Lars Desler, der fortsætter:   

- Jeg har kørt eksport, jeg har kørt som flyttemand, og jeg har kørt store gejlede lastbiler. Det er den her ikke ligefrem, men det betyder ikke en dyt for mig, hvor jeg er nu. Der er så gode og ordnede forhold hos Stark, og vi chauffører har det godt sammen. Jeg er både glad for mit job og den elektriske DAF, så alt spiller.  

100 % elektrisk levering 

 

Den fuldelektriske DAF har en rækkevidde på godt 220 kilometer på en fuld opladning. Den har hydraulisk styrbar bogieaksel, så den nemt og smidigt kan manøvrere på de ofte trange byggepladser i Storkøbenhavn. Den har en tilladt totalvægt på 28 ton, hvilket giver en lasteevne på cirka 11 ton.

Banke ApS i Sønderborg har leveret den særlige kraftudtag-løsning, der driver den hydrauliske kran med strøm fra lastbilens batteripakke. Den løsning består af en hydraulikpumpe med elektronisk styreenhed, interface til lastbilens el-system samt omformer af strømmen fra jævn- til vekselstrøm. Hele pakken fylder cirka det samme som en flyttekasse og er placeret på chassisrammen under ladet.  

Undervognssiderne på den elektriske DAF er grønne. Siderne på ladet har fået en grøn stribe under det store blå ”STARK”. Med hvide og lysegrønne bogstaver står der ”100 % elektrisk”, ”100 % emissionsfri” og ”100 % elektrisk levering”. Om det er ordene eller den totale mangel på lyd fra lastbilen, der gør, at den vækker opsigt, er ikke til at sige. Men flere gange har Lars Desler oplevet, at folk er stoppet op, kigget på lastbilen med store øjne, spurgt til den og taget billeder af den.

- Det er meget sjovt, synes jeg. Folk virker oprigtigt interesseret i, hvad det nu lige er for noget med det elektriske der. Og så må jeg jo efter bedste evne forklare, hvordan det hænger sammen. Så det er da specielt at køre den, både fordi den er anderledes end en diesellastbil, men også fordi interessen er så stor fra både mennesker på gaden og kunder, siger Lars Desler.

  

Brug for flyjib 

 

Første stop på morgenrunden er Studiestræde i indre København. Et hotel er under renovering og der skal leveres gipsplader til håndværkerne. Gipspladerne skal kranesop på et stillads, og det er tidligt om morgenen. Lars Desler vil nødigt vække de sovende hotelgæster, så han ringer og spørger chefen for håndværkerteamet, om det er okay, han læsser af på dette ukristelige tidspunkt. Det er det, så på med hjelm, kran-fjernbetjening og ud i den mørke morgenstund.  

- Jeg ringer faktisk altid til kunden, men i det her tilfælde spurgte jeg ind til, om det overhovedet var okay at begynde at larme med kranen nu. Og havde han sagt, jeg skulle vente lidt, så havde jeg gjort det og taget de næste par ture og så kommet tilbage. Ellers ringer jeg altid kunden op for at høre, hvor præcist de vil have deres materiale placeret. Kunderne er søde og flinke, og vi får altid en god snak. De skal have det, som de vil, så er alle glade, lyder det fra en smilende Lars Desler, der ikke lader sig påvirke af hverken kulde, mørke eller at det er meget tidligt om morgenen.

Han lader sig heller ikke påvirke af, at det rent faktisk ikke kan lade sig gøre at levere de mange gipsplader der, hvor kunden ønsker det. Nemlig øverst oppe på stilladset. Lars Deslers kran kan ikke ”jibbe” materialerne op over stilladsets øverste ”rør”. Så han må ringe hjem til kørselskontoret og fortælle, at der er brug for en lastbil med en større kran med flyjib.

- Det var ikke selvfølgelig ikke noget problem. Jeg lægger gipspladerne her (på fortovet ved siden af stilladset red.), og så er min kollega på vej til at tage sig af det. Og det ringer jeg til kunden og informerer om, siger Lars Desler, der allerede har kunden i telefonen. Alt er fint, alle er tilfredse, og fredag morgen for Stark-chaufføren er godt i gang.

Støjsvag versus motorstøj 

 

Der er stadig forholdsvist stille på vejene klokken 05.45 i indre by. Skraldebiler, lastbiler med byggematerialer og varevogne er det, der er mest af, inden København står op. Det går stille gennem byen. Og stilheden i førerhuset er noget, Lars Desler lægger mærke til.  

- Når der ikke er den støj fra motoren, hører jeg meget bedre andre lyde. Byens lyde, sten der har siddet fast i hjulet og falder ud og ryger rundt i skærmkassen eller for eksempel den lille lynlås du kan høre, der ”klikker” mod mappen deroppe i hylden, siger Lars Desler og peger op mod en lille hylde inde i førerhuset. Om det er noget, han sætter pris på, det at lægge mere mærke til de små lyde omkring ham, er der ikke noget entydigt svar på.

- Det kommer an på, hvilken dag du spørger mig. Nogle dage nyder jeg det, og andre dage savner jeg lidt god gammeldags motorstøj, griner Lars Desler.  

Næste stop på den lydløse morgenrunde er Grønningen lige over for Kastellet. Et hold håndværkere er i gang med en større renovering af en gammel bygning, og der skal bruges armeringsstål og armeringsnet til arbejdet.  

- De der gamle lamper, dem skal vi nok lige ekstra påpasselige med at styre kranen uden om, siger en af håndværkerne med et smil, mens han sludrer med Lars Desler, der sikkert styrer armeringsstål og armeringsnet langt uden om de smukke gamle lamper. Leveringen, og dagens andet stop, tager ikke mere end 15 minutter, så er DAF’en på vejen igen og på vej mod en privatkunde på Amager.  

Tid til formiddagsrunde 

 

Her skal der leveres på en villavej, og Lars Desler ringer kunden op, da gps’en siger, at destinationen er nået. Kunden svarer opkaldet og står allerede i indkørslen for at vise Lars Desler, hvor de bestilte materialer kan stilles.

  

Det er fast kutyme, at chaufførerne hos Stark tager et par billeder med deres arbejdstelefon, når de har læsset af hos kunden. På den måde er der et bevis på, at tingene er afleveret. Lars Desler hiver telefonen op af lommen, får knipset et par fotos af det, han lige har kranet fra ladet af lastbilen ind i kundens indkørsel. Han får støtteben og stabiliseringsplader på plads, og så går turen retur til Stark City for at hente de materialer, der skal leveres på formiddagsrunden.

- Vi plejer at være tilbage fra morgenrunden ved 8-9-tiden alt efter, hvor meget vi skulle levere på første runde og hvor langt vi skulle. Jeg skal aldrig så langt væk i DAF’en her, for den har jo begrænset rækkevidde. Jeg var i Helsingør for noget tid siden, og da jeg sad på motorvejen og næsten var retur, havde jeg kun 16 procent strøm tilbage på batteriet. Der fik jeg da lidt sved på panden, siger Lars Desler og tilføjer:

- Det er noget med, at bjergningskøretøjer ikke må bjerge elektriske lastbiler, så jeg ved ikke, hvordan den skal komme hjem, hvis den løber tør for strøm. Så det lader jeg lige være med. 

Rundstykker og sammenhold 

 

Tilbage på pladsen ved Stark City holder flere lastbiler, der er kommet retur efter deres morgenrunde. Chaufførerne har for en stund skiftet lastbilen ud med gaffeltrucken og er ved at læsse de varer, der står på de ordresedler, de har fået i hånden på kørselskontoret. Hver fredag er der rundstykker, så et par af chaufførerne står og drikker kaffe og spiser en halv med ost, inden de skal videre i dagens tekst.

- Vi er ret sociale og har et godt sammenhold os chauffører. Vi bliver ikke så ofte hængende om eftermiddagen, når vi har fri, for mange skal hjem og hente børn og sådan, men der er den her omsorg for hinanden. Hvis nogen har lidt at rode med derhjemme eller noget, så spørger man ind og lytter. Det kan jeg godt lide, siger Lars Desler.

Han skal have læsset en del på sin lastbil. Et par af turene er han ikke sikker på, bilen må køre. Ture der ligger i nogle gader i byen, hvor en 28 ton tung lastbil ikke må køre. På kørselskontoret kigger de på det, og på to minutter er der skiftet rundt på turene, så Lars Desler kun har ture, han kan køre med den lastbil, han kører i. 

Uden for på pladsen står der en gaffeltruck klar til at læsse den elektriske DAF. Det tager en halv time at få alt læsset, siderne slået op og næste rundes kørselspapirer gået grundigt efter.  

- Yes, så er vi klar igen, lyder det fra Lars Desler, inden han lydløst drejer sin DAF ud portene ved Stark City. Han fortæller, at han altid er til truckshows, altid er til transportmesse i Herning og godt kan lide at følge med i, hvad der rører sig på lastbilmarkedet.

- Jeg kigger efter en flot lastbil, så ”miljøskadet” er jeg. Jeg lægger tit mærke til Benny Rasmussens biler. Ham oppe fra Gilleleje. Det er flotte biler. Men jeg synes generelt, niveauet på de danske biler er super højt. Jeg ser mange flotte biler her i København hver dag. Det er en sand fornøjelse, smiler Lars Desler.

Hvor meget går du egentlig op i, at i den bil du kører, er elektrisk og emissionsfri?  

- Det er ikke noget, jeg tænker over til dagligt. Men når jeg får stillet spørgsmålet, så kommer jeg til at tænke over det. Og så synes jeg, det er fedt og sjovt. Og man får da lyst til at pudse glorien lidt og udbryde ”hey, jeg er lastbilchauffør og kører lastbil, men jeg forurener ikke med min kørsel”. Det er jo der, vi er på vej hen. Om det så bliver med brint eller gas eller el, det ved jeg ikke. Det er der nogle, der har mere forstand på end mig, der tager stilling til, siger Lars Desler.  

Gps’en er sat, batteriet har masser af strøm og når fredagens formiddags- og eftermiddagsrunde er kørt på bedste grønne vis, kan Lars Desler stille sin elektriske DAF forrest på pladsen ved Stark City, slutte den til laderen og holde weekend.  

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.204