En rigtig herre-DAF til Højbo
Egentlig hedder han Jens Erik Andersen, men i transportkredse hedder han Jens Erik Højbo - opkaldt efter den gård ved Ullerslev på Fyn, hvor han blev født og levede de første mange år af sit liv. Sammen med sin bror drev Jens Erik i en årrække Højbo Transport (opkaldt efter gården), men på et tidspunkt kørte brødrene hver sin vej. For at undgå navneforvirring med brorens forretning valgte Jens Erik at kalde sin nye vognmandsforretning for Herrested Transport - opkaldt efter den lille fynske by af samme navn, hvor han nu holder til.
Nu har han fået ny lastbil, og det er blevet noget af en herre-DAF.
De seneste otte år har vognmanden kørt med en DAF XF510 bogietrækker, og på den nye bil har han fulgt samme opskrift.
Opskriften også denne gang hedder DAF XF-bogietrækker – af den gode, gamle generation – med DAFs kraftigste motor med 530 hk.
Opbygning er lagt i hænderne på PM Lastvognsservice i Hedensted, komplet plysning af Fix Autopolstring i Hedensted og dekoration af MM-Skilte i … Vojens. Stilen er klassisk ”old school” med fabrikslakering af førerhuset, striping og dekoration med de tre børnebørns navne på hjørnespoilerne samt opbygning med sideskab i højre side, heldækkende dørkplade, høj galge samt de to polerede skorstene.
- For en del år siden kørte jeg specialtransport i Europa i en amerikansk Kenworth for en nu lukket vognmand fra Erritsø. Den Kenworth endte hos Give Sværgods, hvor jeg fortsatte i bilen i et par år. Jeg er lidt bidt af amerikaner-stilen, og faktisk stammer navkapslerne på bogieakslerne på den nye DAF fra den samme Kenworth. DAF ejes jo af amerikanske Paccar, som også producerer Kenworth- og Peterbilt-lastbilerne, så på en måde er ringen ligesom sluttet, siger Jens Erik.
Ligesom med den gamle Kenworth beskæftiger Jens Erik og Herrested Transport sig primært med specialtransport. Mens turene tidligere gik rundt i Europa, kører Jens Erik nu primært med høje og brede brede læs i Danmark - fra landbrugs- og entreprenørmaskiner til pavilloner og sågar store hønsehuse. Han kører næsten fast for Poul Schou i Odense med en nedbygget, 2-akslet Broshuis sengetrailer, men den nye DAF-trækker er opbygget med 2-strengs hydraulikanlæg, så den også kan køre med walking floor-, tip- og båndtrailer.
- Det gælder om at være fleksibel, så man kan løse mange forskellige opgaver, fastslår Jens Erik og tilføjer, at XF530’eren skam også er godkendt som blokvognstrækker med op til 80 tons vogntogsvægt.
Lastbilmægleren ved Carsten Lykke har stået for leveringen af den flotte nye DAF.
Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.