23948sdkhjf

EU-Domstol fastholder kæmpe milliardbøde til Scania

Lastbilproducenten Scania skal betale godt 9 milliarder svenske kroner (godt 6,3 mia. danske kr.) i bøder for ulovligt prissamarbejde. Det afgjorde EU-Domstolen i Luxembourg for nylig, efter at Scania i 2017 ankede en afgørelse fra EU-Kommissionen.

I september 2017 tildelte EU-Kommissionen Scania godt otte milliarder svenske kroner i bødet for at have taget del i ulovlige kartelaktiviteter. Ifølge Kommissionen havde Scania samarbejdet med fem andre førende lastbilproducenter i Europa om prisfastsættelse på engrosniveau og for at samarbejde om, hvornår man skulle indføre ny emissionsteknologi og læsse omkostningerne over på kunderne.

Kommissionen gennemførte razziaer i 2011, og i 2016 blev lastbilfabrikkerne tildelt bøder i milliardstørrelser – efter at have samarbejdet med Kommissionen om opklaring og derigennem opnået en vis rabat. Ud over Scania er Daimler, Volvo/Renault, Iveco, DAF og MAN dømt for at have deltaget i kartelsamarbejdet – altså alle de syv ledende lastbilmærker i Europa.

Scania accepterede som den eneste af fabrikkerne ikke anklagerne og blev derfor først dømt i 2017 – og ankede straks afgørelsen, fordi producenten ifølge en pressemeddelelse ikke havde opfyldt nogen "europæiske aftaler" om priser.

Scania afviser fortsat

- I hele denne proces i alle år har Scania nægtet alle påstande. Ellers er det for tidligt at kommentere en så omfattende dom, udtalte Scanias pressechef, Erik Bratthall, for nylig til Svt News Södertälje, efter at dommen var fastslået af EU-Domstolen.

Scania fastholder altså sin uskyld i sagen. Om det så også betyder, at fabrikken vil anke afgørelsen igen, er et andet spørgsmål.

- Dommen er ikke endelig, og vi vender tilbage til, om vi skal appellere. Men samtidig står vi fast ved, at vi ikke har indgået nogen aftaler om prissætning eller forsinket nogen introduktion af nye motorer, siger Bratthall.

Tusinder af sagsanlæg

Ifølge Scanias årsrapport for 2020 har selskabet stillet bankgaranti på bødens størrelse, hvis det taber i retten.

Den samlede bøde for de involverede lastbilfabrikker var på knap 26 mia. danske kroner. Som eneste fabrik slap MAN uden bødestraf, da de var de første til at samarbejde med EU-Kommissionen om at afdække sagen.

I en række lande over hele Europa er tusindvis af transportfirmaet gået sammen om gruppesøgsmål for at kræve erstatning for at have betalt for høje priser som følge af kartelsamarbejdet. Den samlede regning for sagen kan altså stadig vokse sig større for lastbilfabrikkerne i de kommende år.

Læs mere om: jura
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094