Endnu et Shell-truckanlæg får nu GTL
Med etableringen af endnu en stander til dieselalternativet GTL-brændstof hos Shell i Kruså giver energiselskabet DCC Energi danske transportører en ny mulighed for at tanke det naturgasbaserede dieselalternativ i grænseområdet.
Sidste år åbnede selskabet, der driver Shell netværket herhjemme, et tankanlæg med GTL i Vojens. Og med en placering tæt på Padborg, der er et af de steder i Nordeuropa, hvor der tankes mest diesel, er Kruså valgt med omhu, forklarer Søren Møller Maretti, retaildirektør i DCC Energi,
- Vi kan nu tilbyde transportørerne at tanke GTL hele vejen ned gennem Jylland - fra Støvring i nord til Kruså i syd. Vi oplever fortsat, at efterspørgslen på GTL vokser. Derfor er det relevant for os at folde brændstoffet ud som en mulighed på flere og flere af vores truckanlæg. På den måde får transportørerne gradvist bedre mulighed for at supplere GTL-forsyningen fra hjemmetanken med tankning af GTL på farten, siger han og tilføjer:
Her er gode placeringer langs transportbranchens hovedfærdselsårer en af de afgørende faktorer for, hvordan vi folder GTL ud langs vejene. Og planen er, at vi også i 2022 øger tilgængeligheden til GTL.
DCC Energi sendte som de første i Danmark GTL-brændstof ud på erhvervsmarkedet i 2016. I dag tilbyder ti Shell-truckanlæg fordelt på Fyn, Sjælland og i Jylland, GTL. Hertil kommer store mængder, der bliver leveret direkte til virksomheder, havne og kommunale kunders hjemmetank.
Genvej til lavere partikeludledning
GTL står for Gas to Liquids og er et flydende, diesellignende brændstof lavet på naturgas og kan anvendes på alle dieselmotorer. Brændstoffet opfylder bl.a. EN15940 for paraffinsk diesel. Selv i nyere dieselmotorer kan brændstoffet sænke udledningen af partikler til lokalmiljøet. Afhængig af motor, filtersystem og køretøjets anvendelse udleder GTL op til 38 procent færre partikler sammenlignet med almindelig diesel.
Som de eneste på markedet tilbyder DCC Energi, at erhvervskunder med et Shell Card Erhverv kan CO2-kompensere brændstofforbruget, når de tanker. Den mulighed for at sætte ind over for brændstoffets klimaaftryk gælder også for GTL. Og i en tid, hvor klimahensyn fylder stadig mere også i transportbranchen, er det ifølge Søren Møller Maretti en interessant mulighed for mange transportører.
Artiklen er en del af temaet Vognmænd.