23948sdkhjf

- Vi skal turde have de røde bukser på

Efter næsten et årti i dvale varsler Renault Trucks en markant offensiv, som skal genrejse de franske biler på det danske marked:

- Vi har kabinen, og vi har lastvognen, som chaufførerne og ejerne har brug for. Nu skal vi ud og booste det i Danmark.

Ordene kommer fra Claus Rieland, commercial manager for Renault Trucks Danmark. Han har siden december 2020 været manden i førersædet, der skal føre Renault tilbage til en mere anstændig position for tunge lastbiler på det marked - og han har både troen på, at det kan lade sig gøre, og erkendelsen af, at der ligger en stor udfordring foran ham og hans salgsteam.

Kombinationen af et helt nyt lastbilprogram, som ingen kendte, og en total omlægning af salgs- og servicestrukturen ramte Renault Trucks som et hårdt slag i mellemgulvet for snart et årti siden. Tilbage i de glade dage i 2012 havde Renault en markedsandel for tunge lastbiler på 4% i Danmark - men kun to år senere var den reduceret til en halv procent. I dag ligger Renaults markedsandel over 16 ton i Danmark på lige over en procent.

- 4 procent markedsandel, det er dér vi skal hen igen. Vi har mistet momentum i en hel del år, fordi vi i 2013 døde i nogle år på det danske marked, da vi lagde strukturen om. Det er noget, som man skal bygge op igen, siger Claus Rieland.

De røde bukser

Det bliver hårdt arbejde, og det kræver anderledes tænkning. Selv er den danske chef ikke bleg for at gå foran - iført iøjnefaldende, Renault-røde bukser (som er udleveret til alle medarbejdere).

- De røde bukser er at være anderledes. Turde gøre noget, som de andre ikke gør. Det her job er ikke for tøsepiger og tøsedrenge, det er for nogle, som tør tage de røde bukser på og hver dag have smilet på ud til kunderne og tænke anderledes.

- Det kræver ret meget at sælge Renault i Danmark, for det er ikke et job, hvor tingene kommer af sig selv. Det er et hårdt job, men vores lille familie i Renault Trucks har humør og grin på i hverdagen, selvom den er hård.

Bilen er klar

Troen på en bedre fransk fremtid i Danmark styrkes også af den nye Evolution-generation af Renault-lastbiler, hvor de første modeller allerede er landet til danske kunder. Med et mere rapt design, nye motorer og en ny ratstamme er der gode nyheder til både Renault-vognmanden og -chaufføren.

- Vores T-serie fejler stort set aldrig noget, og de kører meget sjældent ind på vores værksteder. Økonomi og brændstof har vi styr på, men problemet for os har været brand-værdi og chaufførkomfort. Med vores nye model har vi virkelig noget at angribe med, også over for chaufføren, så nu skal vi ud til kunderne og have budskabet ud, siger Claus Rieland.

Kan levere hurtigt

Mens andre lastbilfabrikker allerede kigger ind i 2023, når man taler om levering af nye biler, så kan man hos Renault være heldige at få leveret nøgleknappen til sin nye lastbil i andet eller tredje kvartal af 2022. Og netop de kommende to år bliver vigtige for at sætte Renault tilbage på landkortet som en markant aktør på det tunge danske lastbilmarked - og indfri den erklærede målsætning om mindst fire procent markedsandel.

- Vi havde regnet med at kunne nå det i 2022, men der er kommet nogle problemer ind (chipmangel, red.), som vi ikke har kunnet styre, og som giver lang leveringstid. 2022 bliver derfor også et år med produktionsstop og bump på vejen, så vi kigger hen mod 2023, og det er dér, vi skal nå det, fastslår Claus Rieland.

Dedikerede folk

Renault Trucks Danmark har selv tre dedikerede sælgere i den danske importør-organisation. Dertil kommer de private forhandlere i Volvo/Renault-netværket, hvor der sidder enkelte sælgere rundt omkring - enten dedikerede til Renault, eller som “dual-brand”-sælgere.

Salgsindsatsen for de nye Renault-modeller begyndte allerede i foråret 2021 - inden man overhovedet kendte alle detaljerne. Og resultaterne er også begyndt at vise sig.

- Vi har i nogle år manglet dedikerede folk, som ånder og lever for at sælge Renault. Det har vi fået nu, og nu skal vi skal ud og have bedre fat i de mellemstore vognmænd med 20-50 enheder. Vi har faktisk lavet nogle handler på den nye lastvogn til nogle større kunder, som vi aldrig har haft før. De sidste tre måneder har vi fået flere nye kunder, end vi nogensinde har haft, siger Claus Rieland.

- Det er bare en stor cadeau til vores sælgere, og det siger mig, at vi nu er nået til næste step. Nu er vi parat til virkelig at få gjort noget ved det her i Danmark.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.182