Nyt akselsystem gør det lettere at bakke med gylletraileren
Martin Børsting Maskinstation har som de første haft lejlighed til at køre med en gylletrailer opbygget med systemet Active Reverse Control fra BPW, som gør det nemmere at bakke med store tanke.
Gylletraileren er opbygget af VM Tarm, der har arbejdet med netop dette område i mange år.
- Et af de problemer, vi ofte hørte var, at chaufførerne havde svært ved at finde plads til at bakke med de store gyllevogne,” fortæller Sune Boelskifte, teknisk chef hos VM Tarm.
VM Tarm har samarbejdet om opbygningen med Besko, som har leveret Active Reverse Control fra BPW. Akslerne er ikke ”stive” og gør det lettere at manøvrere baglæns – samtidig vejer de mindre og sparer dermed noget egenvægt.
Hos Martin Børsting Maskinstation er det primært chauffør Casper Sørensen, der har testkørt traileren i det seneste halve år.
- Når man går i gang med at bakke, skal den lige bruge 1 sekund til at indstille sig, og så fungerer det rigtig fint. Det er også fint med baksensoren hvis man nu køre et sted hvor der er noget på vejen, men den er følsom. Derfor er det også godt, at den kan slås fra, når jeg kører et sted hvor der er meget højt ukrudt, der går ind over vejen for det reagerer den også på, forklarer Casper Sørensen.
VM Tarm har monteret TS2-skivebremser fra BPW på traileren. De sparer vægt, og deres design giver en jævn bremseslitage og lang levetid for bremseklodserne.
Ud over Active Reverse Control har VM Tarm sat lygter fra Ermax og skærme fra HBN på traileren – alt sammen fra Besko. Der er desuden monteret en baksensor fra Wabco, der gør at traileren stopper, hvis man kommer for tæt på noget, når man bakker.
Artiklen er en del af temaet Trailere.