23948sdkhjf

Test: DAF sprænger rammerne

DAFs nye lastbilgeneration er ikke bare tre nye modelserier, men et helt nyt segment i branchen. Med veltimet brug af nye EU-regler sætter DAF nye standarder for udsyn og chaufførkomfort

DAFs nye lastbilgeneration er ikke bare en ny modelserie, men derimod hele tre af slagsen. Ud over den velkendte XF-serie sender DAF Trucks også to ”storebrødre” til XF-serien på gaden – nemlig XG og XG+. Drivlinen er den samme på tværs af de tre langtursserier, men den store nyskabelse er den hidtil usete plads i kabinen, som DAF nu kan tilbyde chaufføren – og endda helt uden at give køb på totallængden af vogntoget.

DAF har udnyttet EU’s nye regler om længder på lastbiler, som gør det muligt at forlænge førerhuset med en afrundet front for at forbedre aerodynamikken (og dermed brændstofforbrug og CO2-udledning), samt chaufførens udsyn og komfort. På den måde kan førerhuset blive op til en halv meter længere, uden at den halve meter skal ”betales tilbage” andre steder på vogntoget.

Hvis man havde et nostalgisk håb om, at de nye regler ville betyde et comeback til vaskeægte snudebiler i moderne udformning på de europæiske veje, så bliver man dog skuffet. DAF startede nemlig fra et blankt stykke papir og afprøvede undervejs en række forskellige designs – og kom frem til, at den optimale aerodynamik opnås med en 16 cm front. Den buede fremtoning lægger man ikke mærke til i første omgang, men er dog ganske tydelig, når ”New Generation DAF” ses fra siden. Og den fremadskrånende front giver ekstra plads i XF-kabinen, som nu alligevel er blevet lillebror i DAFs langtursprogram.

Det største spring for chaufførkomforten finder vi nemlig i de to nye førerhuse, XG og XG+. Ud over den 16 cm front er hytten her forlænget med 33 cm bagud – med uhørt meget plads i kabinen til følge. På XG+ er taget endda hævet med 20 cm for at skabe en granvoksen ståhøjde på 222 cm, og det resulterer i markedets største kabinemål på hele 12,5 m3 indvendig plads – alt sammen takket være de nye EU-regler, som giver alle tre DAF-serier mulighed for at køre med en trailer i standardlængde.

Voldsom besparelse

Den forbedrede aerodynamik bidrager ifølge DAF med 6,3% af brændstofbesparelsen på hele 10%, som den nye lastbilgeneration opnår sammenlignet med den eksisterende XF-generation, som senest blev opdateret i 2017.

Finpudsninger af drivlinen er også med til at spare på dråberne – bl.a. ny oliepumpe, nye injektorer og cylinderblokke. Til gengæld er motorprogrammet stadig de velkendte Paccar-motorer med op til 530 hk – dog nu med et styrket drejningsmoment på op til 2700 Nm (+100) i højeste gear og 2550 Nm (+50) i øvrige gear.

Motorbremse er samtidig styrket med op til 20% ved lave omdrejninger, og det har været afgørende for DAFs ønske om at komme af med retardere, fordi de ifølge den hollandske fabrik er for tunge og en klods om benet i forhold til effektivitet og forbrug.

Har man som chauffør hang til en god, gammeldags gearstang, så er det nu endegyldigt slut, når man kører DAF. Den nye langtursgeneration fås nemlig kun med den velkendte TraXon-automatgearkasse fra ZF, hvilket i forvejen var tilfældet for mere end 97% af de solgte DAF-modeller. For at ”lukke hullet” til de sidste kunder har DAF udviklet nye funktioner, så som ”clutch control”, der gør det muligt at styre gearskiftet og koblingen, når der er behov for det i helt specifikke situationer.

Sidste led i kæden er bagakslen, som nu slubrer lidt mindre olie og har fået et justeret design – og alt sammen bidrager drivlinen med 3% brændstofbesparelse.

Den sidste procents brændstofbesparelse kommer fra en samlet pakke af lavere vægt, bedre køling og forskellige teknologiske innovationer. På trods af den nye front på 16 cm er det lykkedes det nye XF-førerhus at slanke sig med 175 kg (sammenlignet med Space Cab-kabinen), og den nye XG er 42 kg lettere end DAFs hidtidige tophytte, Super Space Cab, trods ny front og 33 cm ekstra kabine bagud. XG+, som tilmed er 20 cm højere end XG, vejer beskedne 42 kg mere end Super Space Cab. Altså et ret flot stykke ingeniørarbejde, der har formået at få de nye DAF til at ”holde vægten”.

Første prøvekørsler

Lastbil Magasinet har i efteråret haft lejlighed til at prøvekøre den nye DAF-generation ved to lejligheder – først under sydens sol i Malaga, og dernæst under mere disede omstændigheder hen over Ardennerne i et kuperet hollandsk/belgisk landskab. Der var rig lejlighed til at køre alle tre nye modelserier i forskellige konfigurationer og kombinationer.

Faktisk behøver man dog ikke at dreje nøglen (for det gør man stadig hos DAF) for at konstatere, at de nye kabiner sætter nye standarder for komfort. Det starter med indstigningen, hvor DAF har valgt at holde fast i kun at have tre trin op. Selv flagskibet XG+ har kun tre trin med en afstand på 375 mm, som er den maksimale afstand på den ”gamle” XF. Fordelen med fire trin ville selvsagt være, at man kunne opnå helt fladt gulv i kabinen. Men DAF har altså valgt at prioritere en bedre ind- og udstigning ved at undgå det fjerde trin, og så acceptere en lille motortunnel i kabinen som kompromis. Det er meget praktisk og snusfornuftigt – og helt igennem DAF-agtigt.

Når først man er kravlet ombord (hvilket også gøres nemmere af, at rattet nu kan klappes helt op), er de nye kabinemål udnyttet til at forkæle chaufføren med 5 cm ekstra førerplads bag rattet. Og 5 cm kan i den grad mærkes – overraskende meget, faktisk. På XG og XG+ er det endda 7 cm ekstra. Som noget nyt kan førersædet også drejes til at slappe bedre af i pauserne.

Frontruden er sænket med 20 cm for at give en lavere vindueslinje. Det direkte udsyn er forbedret med en 33% større frontrude og 15% større siderude (som så til gengæld ikke kan rulles helt ned, alt har jo en pris). Hertil kommer den nye, lave rude i passagerdøren (tilvalg), som især kommer til gavn i bytrafik. Den kan med fordel kombineres med et ”biografsæde” i passagersiden, som kan klappes op og sikre frit udsyn ud gennem højre dør.

Moderne cockpit

DAFs nye spejlfri løsning går under navnet Digital Vision System, som består af en kameraarm (som kan trækkes ind) på hver side af førerhuset, samt to lodrette skærme på indersiden af A-stolperne. Man kan få en helt spejlfri lastbil ved også at tilvælge DAF Corner View, som erstatter front-/kantstensspejlet med en mindre kameraarm placeret på højre hjørne af førerhuset lige under frontruden. Signalet fra Corner View vises på en mindre skærm på A-stolpen i passagersiden. DAF Digital Vision og DAF Corner View kan bestilles uafhængigt af hinanden, men systemerne klæder unægtelig hinanden i samme pakke.

I den nye generation er DAF kommet med på bølgen med et fuldt digitaliseret cockpit med to forskellige muligheder for visning i det 12 tommer store digitale instrumentbræt. Hertil kommer en valgfri sekundær skærm til højre for chaufføren med touchscreen til infotainment. Første sparsomme indtryk af det nye digitale cockpit er, at det i udseende og funktionalitet absolutet matcher det bedste i branchen.

Den ekstra plads i kabinen giver nye muligheder for opbevaring, som er udnyttet fint i den nye DAF. Diverse skabe øverst i hytten suppleres bl.a. af et rum under sengen, som kan nås både udefra og indefra, og så kan man få op til to køleskabe med god plads, god aflæggeplads, trådløs opladning til telefonen, alt lys i LED, og ovre mod passagersiden finder man en god, gammel DAF-klassiker – nemlig det lille bord, der kan trækkes ud. Det er helligt i DAF-regi og daterer sig helt tilbage til den første DAF 95.

I XG og XG+ er sengen 80 cm bred og 220 cm lang, og det fås ikke bedre i branchen. Der er sågar mulighed for elevationsseng.

Godt første indtryk

De første indtryk fra landevejstestene bekræfter, at DAF har ramt mange ting rigtigt med de nye langtursmodeller. Såvel turene i Malaga som i Belgien og Holland gav rigtigt gode første indtryk af de tre nye serier, som under selve kørslen ikke adskiller sig voldsomt fra hinanden. DAF har finpudset flere af de ting, som allerede var indfaset, herunder en forbedret eco-roll-funktion, og så viste de første ture, at den forstærkede motorbremse fint klarede testen på de ellers ganske kuperede ruter. DAFs nye kameraspejle er også en fornøjelse at køre med og gør, at de ekstra store ruder i den nye lastbilgeneration virkelig kommer til sin ret som direkte udsyn. Flere eksisterende sikkerhedssystemer er også indbygget i Digital Vision-systemet, hvis man vælger det – såsom sporskifteassistent/højresvingsassistent mm., og det fungerer glimrende. DAF har også udstyret sin vognbaneassistent med en mere kvidrende lyd til at advare, når man er tæt på at krydse linjen – og det er langt mere behageligt at leve med, ikke mindst på snævre spanske landeveje, hvor man uundgåeligt kommer tæt på linjerne.

DAF var de første til at indføre LED-forlygter, og nu tager DAF som de første nu også skridtet fuldt ud ved at gøre alt udvendigt lys til LED som standard. Altså forlygter, baglygter, blinklys, skylights – alt. Under testkørsel nummer to på en let diset rute i Ardennerne viste den nye lygtepakke sit værd. På dette punkt er DAF virkelig forrest i feltet i branchen.

Banebrydende på DAF-måden

Med en 16 cm front kunne man tro, at manøvrering med de nye DAF var blevet en tand mere udfordrende. Ved første indtryk er det dog ikke oplevelsen. Dels har DAF kompenseret ved at forbedre bilens drejeegenskaber, og dels letter det markant forbedrede udsyn gennem både vinduer og kameraer også chaufførens overblik til alle tider. Det er også lykkedes DAF at bevare den samme venderadius, selvom både XG og XG+ er blevet en halv meter længere og har brug for en akselafstand på 4 meter (XF kan nøjes med 3,8).

DAFs tre nye lastbilserier er banebrydende på flere måder, og samtidig skinner den klassiske DAF-kultur igennem i en række til- og fravalg i de nye langtursbiler. DAF har nemlig altid gjort en dyd ud af, at alle nye ting skal give mening i form af merværdi for chaufføren og/eller vognmanden. Et godt eksempel er den gode, gammeldags nøgle, som man i en ny DAF stadig skal dreje for at få liv i motoren – ingen fancy knap-funktioner eller lignende her, men derimod en robust, billig og pålidelig nøgle af den gennemprøvede slags.

Heller ikke el-hydraulisk styring til at hjælpe chaufføren, som flere konkurrenter har lanceret i forskellig form, hopper DAF på – endnu. DAF Trucks arbejder på noget lignende, men lancerer det først senere i en rent elektrisk form, som kan bruges på tværs af forskellige drivliner. De nye DAF XF, XG og XG+ er nemlig ikke kun nye lastbiler, men helt nye lastbil-platforme, som er udviklet til at kunne implementeres med alternative drivliner i fremtiden – hvadenten det så bliver hybridmodeller, batterielektriske eller med brint som brændstof på den ene eller anden måde.

Flere nyheder på vej

New Generation DAF er udstyret med en klassisk håndbremse, men en elektronisk version er på vej, melder DAF – efter planen allerede i starten af 2022. Og det bliver formentlig ikke den eneste DAF-nyhed, vi kan vente os i det kommende år. CF-serien har altid været tæt knyttet til sin storebror XF (og nu XG og XG+), og for at kunne udnytte de mange nyskabelser i den fleksible CF-serie skal der også en ny generation til her. DAF-folkene siger det ikke direkte, men på de kryptiske svar fornemmer vi, at vi godt kan forvente næste CF-generation inden for et års tid.

DAF XF, XG og XG+ er allerede gået i produktion. Til formålet har DAF Trucks bygget to spritnye fabrikker på det eksisterende anlæg i Westerlo, Belgien, hvor de nye kabiner skal bygges. Lastbilerne bygges stadig færdig på fabrikken i Eindhoven. I første omgang kommer den nye generation som trækkere og forvogne i både 4x2 og 6x2. I det nye år vil flere chassisversioner og anlægskonfigurationer løbende blive føjet til programmet.

DAF Trucks har givet sig selv en helt unik position med sin veltimede udvikling og introduktion af de nye lastbiler. Missionen var at udvikle en ny lastbil-generation med tre nøgleord, som skiller sig ud i effektivitet, sikkerhed og kørekomfort – og det er i den grad lykkedes. New Generation DAF er ikke bare tre nye modelserier – men et helt nyt segment i lastbilindustrien.

Masser & dimensioner

Nøglen til DAFs nye lastbilgeneration ligger i EU’s direktiv 96/53 om ”Masses and Dimensions”. Direktivet blev besluttet i 2019 og trådte i kraft i september 2020.

Direktivet tillader længere lastbil-vogntog, hvis nogle bestemte krav er opfyldt. Den ekstra længde skal bunde i aerodynamiske forbedringer, som skal være indbygget i køretøjets grundlæggende koncept.

Reglerne tillader en afstand på op til 12 meter fra kongebolten til trailerens bagende – akkurat som i dag. Til gengæld må totallængden godt være længere – såfremt køretøjet lever op til kravene om aerodynamiske forbedringer.

XF, XG eller XG+…?

Op til starten på serieproduktionen i oktober oplyste DAF Trucks, at der var indløbet ordrer på 11.500 stk. af de nye langtursmodeller. Og hvilken model var så mest populær? Forhåndsbestillingerne fordelte sig således på de nye modelserier:

XF: 4950 stk. (43%)

XG: 4700 stk. (41%)

XG+: 1850 stk. (16%)

XF-modellen er altså stadig bestselleren. DAF Trucks forventer selv, at XG-serien på sigt vil blive den foretrukne flådebil, når branchen har vænnet sig til de nye, store førerhuse.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.219