Jubel hos danske DAF: Det er helt fantastisk
- Det er helt fantastisk. Intet mindre.
Sådan lyder det fra Rita M. Hansen, marketingschef for DAF Trucks Danmark, oven på uddelingen af titlen som International Truck of the Year onsdag aften på Solutrans-messen i Lyon. Her var det som bekendt DAF Trucks, der blev kaldt op på scenen for at modtage trofæet for lanceringen af de nye langtursmodeller XF, XG og XG+..
- Vi havde selvfølgelig håbet på, at vi løb med prisen. Men vi ved også, at vi har været i konkurrence med andre, der også har haft nye ting på tapetet. Det er en kæmpe anerkendelse af det arbejde, der har været med at udvikle en helt ny DAF-lastbil. Så vi er bare super glade for, at det blev os, der fik prisen for 2022, siger Rita M. Hansen.
Hvad kan man bruge sådan en titel til?
- Vi kan bruge den til branding, men vores forhandlere kan også bruge den i snakken med kunderne rundt omkring. Der er en del kolleger i branchen, der har spurgt til, om det nu også er rigtigt, at vi må køre med længere vogntog eller ej. Anerkendelsen kommer derfor på et supergodt tidspunkt, for det er lige nu, at vi skal ud og have banket fast, at ja, vi må køre med længere vogntog, fordi vi overholder de nye EU-regler, siger Rita M. Hansen.
DAFs nye førerhuse er op til en halv meter længere, men kan stadig køre med standardtrailere. Det er muligt pga. EU’s nye regler, der gør det muligt at køre med længere vogntog, hvis førerhuset er gjort længere af aerodynamiske hensyn.
- Jeg tror på, at den vej, vi er på vej ud ad med en stigende markedsandel, vil få endnu et løft med, at vi har en helt ny bil, som på tre vigtige punkter giver en hel masse – både på brændstofforbruget og chaufførkomforten. Så jeg tror på, at det er et mega løft for DAF ikke kun i Danmark, men i alle fire nordiske lande, siger Rita M. Hansen.
De første demobiler er landet hos DAF-forhandlerne Nyscan Trucks og ESA Trucks. Den første kundesolgte bil til en dansk vognmand er også på trapperne i disse dage.
- Der sker jo nogle ting ude i verden, som vi ikke er herrer over (chipmangel, red.), så der er lidt tryk på alt, der hedder serieproduktion lige for øjeblikket. Men vi forventer at kunne levere de første kundebiler i Danmark meget snart, siger Rita M. Hansen.
Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.