Arla udvider flåden med fem nye biogaslastbiler
Arla har bestilt fem nye biogaslastbiler efter at have gennemført et pilotprojekt med Arlas første to biogaslastbiler. De nye lastbiler reducerer ifølge Arla udledningen af CO2 med næsten 50 procent svarende til en besparelse på godt 114 tons CO2.
Der er tale om fem Scania-lastbiler med gasmotor og CNG-tanke til komprimeret gas. Lastbiler kører på biogas og er bestilt, efter at Arla har testet de første to som en del af mælkeudbringningen siden efteråret 2019.
- Vores ambition er, at alle vores distributionslastbiler skal køre på 100 procent grøn energi, så snart det er praktisk muligt. Biogas er en af de spændende muligheder, vi har testet, og det er gået godt. De foreløbige resultater viser, at der bliver sparet omkring 50 procent af CO2-udledningen. Derfor udvider vi nu
vognparken med yderligere fem biogaslastbiler, siger Helle Muller Petersen, landedirektør for Arla Danmark.
Arla ejer omkring 200 lastbiler i Danmark, der deler mælk ud til godt 2.600 detailbutikker hver dag. Ud over biogaslastbilerne er Danmark første el-lastbil en del af Arlas flåde, som kører mælk ud til københavnerne.
Hver af de fem lastbiler forventes at køre godt 35.000 kilometer årligt, og dermed spares godt 114 tons CO2 sammenlignet med en almindelig diesellastbil.
Når det kan lade sig gøre at sende fem biogaslastbiler mere på gaden, så skyldes det ikke mindst Arlas samarbejdspartner Bigadan, der netop er i gang med at bygge en fyldestation i Ishøj, som ligger tæt på Arlas distributionscenter. Her kan bilerne tanke og købe brændstof til samme pris som biodiesel.
- Det er en særlig tilfredsstillelse at kunne sige, at vores grønne kørsel nu ikke længere er en test. Disse lastbiler bliver en varig del af flåden. Vi forventer, at 25-30 lastbiler skal skiftes i de kommende få år, og der vil biogaslastbiler være i spil, siger Helle Muller Petersen.
Biogaslastbilerne kommer til at køre mælk ud i hovedstadsområdet fra efteråret 2021.
Artiklen er en del af temaet Vognmænd.