23948sdkhjf

Lastbilgiganter går sammen: Vil bygge 1.700 ladestationer på fem år

Volvo Group, Daimler Truck og Traton Group går sammen om at bane vejen for et effektivt netværk af ladestationer for tunge lastbiler i Europa.

De tre førende lastbilkoncerner har underskrevet en uforpligtende aftale om at etablere et offentligt ladenetværk for batterielektriske lastbiler og busser på tværs af Europa. Deres fælles mål er at sætte skub i udbygningen af ladeinfrastrukturen for at styrke tilliden hos kunderne til at kunne sætte gang i omstillingen til CO2-neutrale transportløsninger.

Aftalen lægger fundamentet til et fremtidigt joint venture-selskab, som skal ejes i fællesskab af de tre parter. Selskabet skal efter planen indstiftes i 2022, og Daimler Truck, Volvo Group og Traton vil investere samlet 500 mio. euro, som skal sætte gang i installation og operation af mindst 1.700 højtydende ladestationer tæt på transportmæssige knudepunkter som motorveje og logistikterminaler. Dette mål skal være indfriet inden for de første fem år fra etableringen af det fælles selskab.

Hen ad vejen håber lastbilkoncernerne at kunne øge antallet af ladestationer markant – blandt andet ved at inddrage flere partnere i projektet, samt søge offentlige tilskud.

Det kommende joint venture-selskab skal have sin egen selskabsmæssige identitet og have base i Amsterdam, Holland.

Ifølge Volvo Group, Daimler Truck og Traton skal initiativet ses som en reaktion på det presserende behov for at sætte gang i etableringen af et højtydende ladenetværk til at støtte de europæiske vognmænds omstilling til CO2-neutrale lastbiler, især inden for tunge transporter over lange afstande.

Det siger bosserne:

- Vi lægger det nødvendige fundament til at skabe et gennembrud for vores kunder i omstillingen til elektrificering ved at skabe en førende europæisk aktør inden for ladenetværk. Vi har stærke, elektromobile teknologier, og med Daimler Truck og Traton Group, samt den europæiske Green Deal, også en bred forståelse i industrien samt det politiske miljø til at gøre grundlæggende fremskridt mod bæredygtige transport- og infrastrukturløsninger, siger Martin Lundstedt, adm. direktør for Volvo Group.

- Det er det fælles mål for Europas lastbilfabrikker at opnå klimaneutralitet i 2050. Det er dog vitalt, at opbygning af den rette infrastruktur går hånd i hånd med at sende CO2-neutrale lastbiler på gaden. Sammed Volvo Group og Traton Group er vi derfor meget begejstrede for at tage dette pioner-skridt imod etablering af et højtydende ladenetværk på tværs af Europa, siger Martin Daum, adm. direktør for Daimler Truck.

- For Traton Group er det klart, at fremtidens transport er elektrisk. Det kræver hurtig udrulning af offentligt tilgængelige ladesteder, især til den tunge fjerntransport. Vi bevæger os nu fremad sammen med vores partnere, Daimler Truck og Volvo Group, for at gøre dette højtydende netværk til virkelighed så hurtigt som muligt. Vi tager nu første skridt til at accellerere omstillingen til bæredygtig, fossilfri transport. Andet skridt bør være et stærkt engagement fra EU til at sikre et ladenetværk i fuld skala på tværs af Europa, siger Matthias Gründler, adm. direktør i Traton Group.

Brug for 50.000 stationer

En nylig rapport fra de europæiske bil- og lastbilproducenters organisation, ACEA, viser, at der er brug for op til 15.000 højtydende ladestationer i Europa senest i 2025 – og op til 50.000 ladestationer senest i 2030, hvis netværket skal følge med den forventede og krævede udrulning af batterielektriske lastbiler på markedet.

Traton, Daimler Truck og Volvo Groups mål er som nævnt at etablere mindst 1.700 stationer senest i 2027. Tanken er, at hver ladestation skal gøre det muligt både at hurtiglade en lastbil på 45 minutter – tilpasset den obligatoriske daglige kørepause for en lastbilchauffør – samt også at foretage langsom ladning over natten, når lastbilen og chaufføren holder dagligt hvil.

Volvo Group, Daimler Truck og Traton Group vil eje lige store dele aktier i det planlagte joint venture-selskab. De tre lastbilkoncerner vil fortsat konkurrere på alle øvrige områder. Parterne forventer at underskrive en bindende aftale om det nye selskab i slutningen af 2021.

De tre lastbilkoncerner omfatter en lang række lastbilmærker over hele verden. I Europa drejer det sig om Volvo og Renault (Volvo Group), Mercedes-Benz og Fuso (Daimler Truck), samt MAN og Scania (Traton Group).

Artiklen er en del af temaet Vognmænd.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.089