Fynsk storvognmand: Flere må betale gildet
- Uanset hvilket drivmiddel, der er tale om, så har vi brug for en politisk klarhed. En langsigtet klarhed for, hvad vi vognmænd skal investere i. Det er utrolig vigtigt, at vi ved, om det er gas, el eller hvad. I dag er det en jungle. Det bedste alternativ, som vi ser det, på markedet lige nu – det er helt klart biogas.
Det siger Michael Gregersen, direktør hos Alex Andersen Ølund, som forleden på et webinar om biogas i transportsektoren, leverede et indspark om sit syn på den grønne omstilling af den tunge transport.
Firmaet, der er specialiseret i transport af blomster og frugt og grønt, har cirka 300 egne biler, 380 køletrailere og kører i sin højsæson med op mod 250 undervognmænd.
- Vi har købt otte CBG-lastbiler – 4 stk. Scania-trækkere med hver 410 hestrkræfter og 4 stk. 3-akslede forvogne med 280 heste. Vi kører med dem alle sammen i dag, og det fungerer fantastisk, siger Michael Gregersen.
Michael Gregersen fortæller, at der kun er stor ros fra chaufførerne til firmaets gaslastbiler.
- Trækkraften er rigtig, rigtig god, og de har ikke så højt et støjniveau.
Men ligesom så mange andre vognmænd, der vil ind og tage del i den grønne omstilling, påpeger også Alex Andersen Ølund-direktøren, at der skal kigges på afgifterne nu og her.
- Vi har brug for klarhed i forhold til afgifterne. Vi har brug for, at vores kunder og ikke kun vognmændene betaler gildet. Der er mange, der utrolig gerne vil have, vi kører grønt, men der skal være flere til at betale det og ikke kun vognmændene, siger Michael Gregersen.
- Lad os nu sammen finde nogle løsninger til gavn for vores børn og børnebørn, lyder det fra Michael Gregersen.
Han tilføjer, at disse grønnere lastbiler koster cirka 130.000 kroner mere end en diesellastbil, og at der for eksempel på virksomhedens Scania er en meromkostning på service alene på 1.000 kroner om måneden.
Alex Andersen Ølund åbner i øvrigt sin egen tankstation i samarbejde med Bigadan- Bioman (en af landets førende producenter af biogas og biogasanlæg) på Logistikvej 25 i Odense.
- Det er en åben tankstation. Det vil sige, I er alle velkommen til at komme og tanke, siger Michael Gregersen.