23948sdkhjf

Vestjyske vognmænd: - Vi røg ud i kulden

Man kan ikke sige 2020/2021 uden at nævne corona, og derfor var pandemien også en naturlig del af beretningen, da formand for Vestjyllands Vognmandsforening, Carsten Dyreborg, lørdag talte til medlemmerne på foreningens årlige generalforsamling, der blev holdt i Videbæk. En generalforsamling, der var blevet udsat fra marts netop på grund af corona.

- Det har været et mærkeligt år for alle og for Vestjyllands Vognmandsforening. Vores aktivitetsniveau har været næsten ikke eksisterende. Vi har holdt et par bestyrelsesmøder på Teams, og én enkelt gang har vi mødtes fysisk. Alt sammen på grund af corona. Men vores indtryk er, at langt de fleste af vores medlemmer er kommet godt igennem krisen. Det er klart, at dem, der har haft berøring med minkbranchen, er blevet berørt. Men jeg tænker også, at de har været hurtige til at omstille sig, da der jo er nok at køre med i branchen generelt, sagde Carsten Dyreborg.

Kameler at sluge

Det har naget de vestjyske vognmænd, at man som den andenstørste lokalforening under DTL ikke længere er en del af hovedbestyrelsen, og det var et tema, formanden kom ind på i sin beretning.

- Som nogen af jer ved, er Poul Jørgensen (vognmand Poul Jørgensen, HV-transport, red.) ikke længere en del af hovedbestyrelsen, han blev ikke stemt ind til generalforsamlingen i maj 2020. Og man kan sige, at vi i Vestjyllands Vognmandsforening inklusive Poul røg ud i kulden.

- Det har været nogen trælse kameler at sluge for både Poul, mig og Vestjyllands Vognmandsforening, men sådan er det jo engang i mellem, når man synes, at tingene ikke går retfærdigt til. Her er branchen ikke anderledes end i politik, der får man også nogen slag en gang imellem, sagde Carsten Dyreborg.

Han forsikrede, at man er videre og stadig vil levere indspark til DTL fra Vestjyllands Vognmandsforening.

- Men jeg synes, at tiden er inde til at kigge på, hvor længe kan/skal man kunne sidde i hovedbestyrelsen – eventuelt en tidsbegrænsning - så man hele tiden sikrer nyt blod og nye input. Dette gælder også i alle lokalforeninger, hvis der er yngre mennesker, der vil og kan, mener jeg ikke, at man skal blive hængende, men derimod give plads til nye kræfter, sagde Carsten Dyreborg.

Chaufførmangel kan blive løftestang for prisen på transport

Der er godt gang i byggeriet og en del andre opgaver, og en af de største udfordringer, vognmændene står med i fremtiden, bliver ifølge Carsten Dyreborg at finde kvalificeret arbejdskraft. Cirka hver anden chauffør i dag er over 50 år. Lokalformanden mener samtidig, at det vil være en rigtig god idé, hvis vognmændene kan udnytte manglen på kvalificerede chauffører til at få hævet prisen på transport.

- Der bliver uddannet unge mennesker til chauffører, og der går selvfølgelig også unge mennesker omkring os, som går med en drøm om at blive vognmand, men det er færre og færre, og det er ikke nok. Vi skal være ambassadører for, at det er en spændende branche med mange muligheder, trods de udfordringer, der nu engang er. De firmaer, der har mulighed for at tage en lærling eller to, kan jeg kun opfordre til at undersøge mulighederne. Det kan DTL være behjælpelig med.

- Ulovlige ugehvil er der stadig masser af
Endelig påpegede Carsten Dyreborg, at der er nok at se til i DTL-regi, og noget af det, man arbejder med, er de velkendte problematikker med mangel på p-pladser på rastepladserne, ordentlige toilet- og badeforhold, stadig snyd med cabotage.

- Ulovligt ugehvil er der stadig masser af, snyd med løn, og det nye er, at vi skal til at tænke grønt. Vi skal være mere miljøbevidste i fremtiden, og det kommer til at koste nogle penge. Det kan der ikke være tvivl om.

Vestjyllands Vognmandsforening har pt. 120 medlemmer og cirka 20 passive.
42 vognmænd var samlet ved generalforsamlingen lørdag.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062