Fåmælt speditør overvejer anke
Lastbil Magasinet ville gerne have spurgt Frejas ledelse om dommen fra Byretten i Viborg, hvor speditionsfirmaet for nylig tabte en sag mod en tidligere undervognmand – og fik underkendt et modkrav for manglende pallekvitteringer over en længere årrække.
Freja har dog ikke ønsket at tale med Lastbil Magasinet om dommen.
Af retssagen fremgik det, at Frejas palle-praksis også i andre tilfælde har haft konsekvenser.
Et eksempel er vognmand Lars Larsen, som i retssagen optrådte som vidne og fortalte om et modkrav på fem mio. kr., som han modtog fra Freja, da han selv stoppede med at køre for Freja og fremsendte en afsluttende faktura på netop fem mio. kr. for kørsel som undervognmand.
Ordentlig opførsel?
Frejas optræden dengang (i 2017) var ifølge Lars Larsen direkte skyld i hans efterfølgende konkurs, og da Lastbil Magasinet omtalte denne sag i januar 2018, udtalte den daværende Freja-ejer Jørgen Hansen, at »hvis en eventuel retssag med udgangspunkt i den indgåede aftale viser sig at gå os imod, tjaeee så har vi jo ikke været ordentlige«.
Der blev aldrig en retssag ud af Lars Larsen-sagen, men om Jørgen Hansens udtalelse fra dengang betyder, at Freja ikke selv mener at have opført sig ordentligt i den aktuelle sag med Transportlink – og lignende sager, der ikke er nået i retten – kan vi altså ikke få svar på fra Frejas nuværende ledelse.
Freja er i dag en del af SDK Freja-gruppen, som ejes af Torben Østergaard Nielsen.
Dommen blev afsagt 26. maj i Retten i Viborg, og ankefristen udløber i denne uge. Freja har oplyst til Lastbil Magasinet, at der ikke er taget beslutning om en eventuel anke.