- Vend rastepladsen om, så førerhuset vender væk fra motorvejen
Fire lastbilchaufførers ord og meninger om, hvordan drømme-rastepladsen tager sig ud, har dannet grundlaget for to arkitekters storstilede afgangsprojekt på arkitektskolen.
Rastepladsen generelt, det sociale, bevægelse og kost. De fire punkter blev de fire chauffører interviewet om, og det har resulteret i en rasteplads, der er blevet ”vendt om”, har fået både skov, motionsrum, toiletter tæt på lastbilparkeringen og en chaufførstue.
De to arkitekter, der står bag projektet, er Martin Viggo Meincke og Johannes Lassen Platz. Martin Meinckes onkel er Aabenraa-vognmand Bjarne Meincke, men ideen til projektet kom til de to efter, de havde hørt en P1-dokumentar om de danske rastepladser og de ”udfordrende” forhold, chaufførerne møder derude.
Og hvad er det så for forhold, der er udfordrende, hvis man spørger de to arkitekter?
- Blandt andet det at de skal holde med førerhuset ud mod motorvejen, stort set ikke har adgang til grønne arealer, eller motivation for fysisk bevægelse, samt ringe muligheder for sund kost, siger Martin Viggo Meincke.
Han fortæller, at de fire chauffører – tre mænd og en kvinde – alle har peget på, at de savner muligheden for at være sociale med deres chaufførkolleger, når de mødes på rastepladserne. For det foregår ude foran førerhuset, hvis vejret er til det, og eftersom de danske motorvejsrastepladser ligger lige ud til, ja en motorvej, så betyder det, at der er konstant støj og biler der suser forbi på vej ud fra rastepladsen, idet afkørselsvejen ofte går forbi lastbilparkeringen.
- Det er ikke optimalt at holde et kort eller længere hvil i den støj, der kommer fra en motorvej eller fra de biler, der kører forbi lige ude foran på afkørselsvejen fra rastepladsen. Chaufførerne bliver vækket af det, når de sover. De står i det, når de holder pause og gerne vil sludre med en kollega. Derfor har vi "vendt" rastepladsen om, så lastbilerne holder med førerhuset væk fra motorvejen og afkørselsvejen. Vores fire chauffører har også sagt, at de gerne vil have et sted at gå hen på rastepladsen – en chaufførstue – hvor de kan mødes, lave mad og holde pause. Så det har vi introduceret i vores projekt, siger Martin Viggo Meincke.
Plusversionen
Et afgangsprojekt på arkitektskolen må gerne være ”en drøm”, noget der måske er lidt en utopi, noget der er en plusversion af det, der rent praktisk kan lade sig gøre. Et lækkert motionsrum og en hyggelig velholdt chaufførstue på de danske rastepladser ved de fleste chauffører godt, aldrig bliver virkelighed.
- I en del af vores projekt, må man gerne drømme lidt og holde det på det niveau. Men vi har alligevel forsøgt at holde det troværdigt og relevant, siger Martin Viggo Meincke.
Projektet tager udgangspunkt i rastepladsen Tappernøje ved Næstved. Det er her, de to arkitekter har arbejdet ud fra – at det specifikt var den rasteplads der skulle forbedres til fordel for lastbilchauffører.
Og de fik en ide om at lave en skov på rastepladsen. Til glæde for chauffører og bilister.
- Ideen om skovrejsning opstod i vores projekt da vi har arbejdet ved Tappernøje, hvor der som ved så mange andre rastepladser er markarealer omkring. Det kan blive en blød barriere mellem motorvejen og rastepladsen, og give chaufførerne og andre rejsende et godt pauserum, til alt mellem en kort pause og et måltid, hvis for eksempel elbilen skal lades, eller til det regulære ugehvil hvor chaufføren så kan leje et værelse, siger Martin Viggo Meincke og fortsætter:
- Markarealerne omkring ligger brak, og det var derfor oplagt, også jf. fremtidige planer om at omdanne dyrket areal til skov. I vores projekt har vi tilføjet en bro, en faunapassage, så dyrene kan bevæge sig over, men også chaufførerne, der kan bevæge sig mellem øst og vestsiden, hvor der på vestsiden er flere faciliteter.
På ”drømme-rastepladsen” i Tappernøje der også blevet plads til et lastbilværksted. Et værksted der skal bygges med store vinduespartier, så alle rastepladsens besøgende kan kigge på det, der foregår derinde.
- Et værksted vil skabe liv. Og forældre kan tage deres børn med hen og kigge ind på de store seje lastbiler. Det vil give chaufførerne og mekanikerne noget stolthed. Dyrke det seje som branchen er, slutter Martin Viggo Meincke.
Afgangsprojektet udstilles fra 22. juni på Arkitektskolen, Det Kongelige Akademi, Philip de Langes Allé 10, København K.