23948sdkhjf

20 procent-reglen bliver afskaffet

Indtil nu har det været et krav, at lastbiler som minimum skal have en lasteevne, som udgør minimum 20 procent af lastbilens tilladte totalvægt, hvis den ønskes anvendt til godskørsel. Men nu er den omstridte regel fortid, og det vil utvivlsomt vække glæde hos vognmænd og opbyggere landet over.

20 procent-reglen har blandt andet ramt lastbiler med tunge kranopbygninger, som har haft vanskeligt ved at leve op til kravet, og disse lastbiler har derfor alene kunnet anvendes som et arbejdsredskab. I praksis har det betydet, at sådanne lastbiler ikke har kunnet medbringe det gods, der skal håndteres af lastbilens kran, hvilket har medført, at der skulle benyttes et ekstra køretøj til at transportere godset.

Færdselsstyrelsen har i samarbejde med Motorstyrelsen nu fjernet reglen.

- Vi har igennem hele forløbet haft en god og konstruktiv dialog med myndighederne, som heldigvis har lyttet til vores ønske at fjerne en rigid regel, der alene er indført af registrerings- og afgiftstekniske årsager. Det er især positivt, at vognmændene efter vores anbefaling nu selv får mulighed for at vælge, hvorvidt det enkelte køretøj skal registreres til ”særlig anvendelse” eller til ”godstransport” med de fordele og ulemper der nu engang følger med, siger Lasse Kristoffersen, politisk chefkonsulent i ITD.

Færdselsstyrelsen har nemlig udsendt en meddelelse om syn af køretøjer, der er opdateret således, at lastbil med lasteevne under 20% (f.eks. lastbil med stor kran) efter ønske fra fremstilleren kan godkendes med anvendelsen ”Godstransport” i stedet for ”Særlig anvendelse”.

Når lastbilen bliver godkendt til godstransport, kan lastbilen anvendes til godstransport og eventuelt registreres til at trække en påhængsvogn, hvilket den ellers ikke må, når den er godkendt til særlig anvendelse. Til gengæld skal der betales vejbenyttelsesafgift for bilen.

Læs mere om: jura
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093