23948sdkhjf

Daimler og Volvos brint-samarbejde er skudt i gang

”Cellcentric” er navnet på det nye joint venture-selskab, som Daimler Trucks og Volvo Group har stiftet i fællesskab – og som nu officielt er sat i drift oven på en digital indvielse med pressemøde torsdag.

Selskabets opgave er at forske, udvikle og teste brint-teknologi til tunge lastbiler – med det mål at bane vejen for serieproduktion af brint-lastbiler til fjerntransport i slutningen af 2020’erne.

- Jeg har været i denne branche i mere end 30 år, og igennem alle årene har vi hørt, at ”brint kommer om 10 år”. Men denne gang er jeg overbevist om, at det bliver til noget, sagde Martin Lundstedt, adm. direktør for Volvo Group ved den officielle lancering.

Samarbejdet har været undervejs i flere år, men har skullet gennemgå officielle undersøgelser og godkendelse af bl.a. konkurrencemyndighederne. Men nu er alle grønne stempler sat, og ”Cellcentric” er en realitet – ejet i fællesskab af de to lastbilgiganter, Daimler Trucks og Volvo Group.

Målet er at udvikle elektriske lastbiler, som udstyret med brændselscelleanlæg og brint som drivmiddel kan blive fremtidens bæredygtige løsning til tung vejtransport over lange distancer.

Netop produktion af brændselscellesystemer er en nøglesten i samarbejdet, og Cellcentric skal bygge en ”gigafabrik” til serieproduktion af netop disse systemer. Hvor denne fabrik skal ligge, vides endnu ikke – men den skal efter planen være i drift i 2025.

Til lettere opgaver og transporter over kortere afstande arbejder både Daimler og Volvo videre med batterielektriske løsninger – hver for sig.

- Brintdrevne brændselscellebiler er nøglen til CO2-neutral transport i fremtiden. Batterielektriske lastbiler alene er ikke nok. Brint giver transportører en helt anden fleksibilitet i forhold til uforudsigelige kørselsmønstre og mulighed for at løse forskellige andre opgaver på vejen, sagde Martin Daum, topchef for Daimler Trucks, ved præsentationen torsdag.

Han betoner samtidig, at det er vigtigt, at brinten er fremstillet ”grønt” – altså ved hjælp af vedvarende energikilder.

Hertil kommer udfordringen med tank-netværket. Europas lastbilfabrikker har i fællesskab slået til lyd for, at der er brug for at have etableret mindst 300 brint-stationer til lastbiler inden 2025 – og 1.000 stationer skal være på plads i 2030.

Mere end 300 tekniske eksperter arbejder for Cellcentric fordelt på afdelinger i Nabern ved Stuttgart (Tyskland) og Burnaby (Canada).

Ambitionen er at have brint-lastbiler i flådetest hos udvalgte kunder i 2024 – og påbegynde serieproduktion i slutningen af årtiet.

Ud over samarbejdet om udvikling af brændselscelle-teknologi understreger parterne, at Daimler Trucks og Volvo Group fortsat arbejder helt adskilt som direkte konkurrenter på alle andre områder. Daimler Trucks omfatter bl.a. lastbilmærkerne Mercedes-Benz, Freightliner, Western Star og Fuso. Volvo Group omfatter bl.a. Volvo Trucks, Renault Trucks og Mack.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078