23948sdkhjf

Profi-Poul takker af

Poul Jørgensen har siddet mere på passagersædet i en lastbil end de fleste. Som såkaldt ”Profidriver” hos MAN har han arbejdet med at uddanne og træne chauffører for kunder, interne medarbejdere, assistere og vejlede under testkørsler for journalister, vognmænd og andre med interesse for MAN’s nyeste grej.

Det er blevet til i alt 35 års ansættelse hos den danske MAN Truck & Bus i Danmark. 1. april trak Poul Jørgensen så håndbremsen for sidste gang, da han overgik til sin nye stilling som pensionist.

- Det har været nogle gode år, absolut, siger Poul Jørgensen.

Lastbil Magasinet har også haft fornøjelsen af Poul Jørgensens selskab flere gange under diverse testkørsler – og var såmænd også med på en hans sidste ture i embeddet som MAN Profidriver. Det foregik naturligvis i nogle af MAN’s allernyeste produkter – som er noget anderledes, end da Poul Jørgensen blev ansat hos MAN i 1985. Det var dengang, MAN fik en ordre på 650 lastbiler fra militæret, og til at starte havde Poul Jørgensen opgaven med kurser og teknisk support for militæret.

- Da jeg startede, havde vi F8-modellerne, 361 og 331 og flere andre – med førerhuset med den vandrette sprosse fra oven, og tredelt siderude, med trækrude, hovedrude og siderude. Da jeg havde været der et år, kom F90-modellen. Det var en revolution for os. Den kom til at hedde F2000. Så kom TGA i 2000, og så kom TGA til at hedde TGS og TGX (i 2007, red.). Og nu er vi så kommet til TG3, så den nåede jeg lige at få med, siger Poul Jørgensen.

Mere og mere træning

TG3 er intern jargon for den nye MAN TG-generation, og igennem årene har Poul Jørgensen jævnligt været på besøg i hovedkvarteret i München for selv at komme på skolebænken i den nyeste teknik – for at kunne give sin viden videre til chauffører, mekanikere, sælgere, kunder, journalister osv.

Chaufførtræning har vokset sig større og større i branchen. For 20 år siden var Poul Jørgensen den eneste hos MAN, der arbejdede med kurser i kørestil osv., men i dag er de et lille hold, der arbejder med det i Danmark.

- Meget af arbejdet har også ligget efter selve køreturen. I dag man jo online nemt følge op på, hvordan det går, og ringe til chaufførerne og evaluere på, hvordan det går med deres kørestil efter træningen, forklarer Poul Jørgensen.

Førerhus i kælderen

Det er muligt, at han sideløbende med livet som pensionist i ny og næ stadig vil arbejde med noget chaufføruddannelse og kurser ved siden af. Men uanset hvad er Poul Jørgensen ikke færdig med lastbiler. Hjemme i kælderen i huset i Løgstrup uden for Viborg står nemlig et førerhus, som han er i gang med at lave rust på.

Sammen med to venner har Poul Jørgensen nemlig købt en MAN 19.320 fra 1978 med såkaldt ”Unterflur”-motor. Den 2-akslede bil er med fuld luft, usynkroniseret 13 trins Fuller-gearkasse og fladt gulv i førerhuset, fordi motoren ligger hen under chassiset bag førerhuset – et koncept som MAN arvede fra Büssing-fabrikken, der blev overtaget i 1971.

- Senere skal førerhuset males, monteres op med ledningsnet og sættes på bilen. Planen er at køre til træf og måske nogle andre ting. Så nej, jeg er ikke færdig med lastbiler foreløbig, siger Poul Jørgensen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063