23948sdkhjf

Volvo tror på dialog og samarbejde om den grønne omstilling

Hos Volvo Trucks har man gennem mange år investeret i en bæredygtig fremtid for transportbranchen, og produktbredden inden for el- og gasdrevne lastbiler tilbyder transportløsninger til alle former for transport.

Volvo Trucks har netop afsluttet en række åbent hus-arrangementer i Danmark, ”Together Towards Zero Emissions”, hvor kunderne kunne høre om miljøvenlige transportløsninger og prøve de nye teknologier og de mere miljøvenlige lastbiler.

- Interessen hos kunderne har været overvældende. Det er åbenlyst, at der er en vilje i transportbranchen til at bidrage til den grønne omstilling i Danmark, udtaler Volvo Danmarks administrerende direktør, Peter Ericson

- Målet om at nå 70 % CO2 reduktion i Danmark inden 2030 er ambitiøst og skal understøttes af de nødvendige politiske rammebetingelser i transportbranchen i form af økonomiske incitamenter til omlægning, energiafgift på alternative brændstoffer, tilstrækkelig lade-kapacitet, tankningsmuligheder for gas og en lempelig lovgivning med hensyn til længere og tungere transporter.

- Omlægningen til en miljørigtig og mere bæredygtig fremtid i transportbranchen er en voldsom udfordring for erhvervet, som ikke er set større. Det er en radikal omlægning af et erhverv, som ikke er kendt for at have store indtjeningsmarginaler. Omlægningen kræver at alle i transportsektoren samarbejder – lastbilproducenter, transportører, transportkøbere, energisektoren og ikke mindst politikerne – for at bæredygtig transport kan blive en realitet.

- Volvo Trucks er klar til samarbejde med alle om bæredygtige og ansvarlige transportløsninger, ligesom det er vores opfattelse, at vognmænd og transportvirksomheder er det. Men er myndigheder og politikere klar til den grønne omstilling? spørger Peter Ericson.

- Med de ambitiøse klimamål vi har i Danmark, kan miljørejsen ikke begynde til næste år, den er nødt til at begynde nu.”, slutter Volvo Danmarks administrerende direktør.

Der findes ingen grøn transportløsning til alt, men forskellige løsninger til forskellige transportopgaver. De forskellige alternative og mere miljøvenlige brændstoffer har forskellige energieffektivitet og tilgængelighed, de supplerer hinanden.

- El-lastbiler er bedst egnet til korte og mellemlange distancer, mens flydende LNG-gas er mere hensigtsmæssig til de lange distancer. Lastbiler drevet af el giver et mere støjsvagt og renere bymiljø, samtidig med at de reducerer CO2 udledningen, mens lastbiler drevet af gas giver op til 100 procent CO2-reduktion med biogas. Den teknologiske udvikling flytter sig dog hele tiden, og inden for en årrække kan brændselsceller og brint blive løsningen til det typiske 40 tons Europa-sættevognstog.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.204