Renault opdaterer de tunge lastbilserier
Renault Trucks opgraderer sine T-, T High-, C- og K-serier i 2021 og tilføjer forbedringer i forhold til kørekomfort, komfort i førerhuset, sikkerhed og produktivitet. Det er den største nyhed siden lanceringen af det helt nye Renault-program i 2013.
Forlygterne er reduceret i størrelse for at øge den malede overflade på underkarosseriet. Et nyt ”bikube”-kølergitter skal komplettere et mere moderne, slankt design.
Køretøjerne er udstyret med en ny justerbar ratstamme med tre akser. Dette gør det muligt for chauffører at indtage den kørestilling, der passer dem bedst til deres kropsbygning, arbejdskrav eller personlige præferencer.
Ved hjælp af en fodpedal indstilles både rattets position og hældning. Justering med begge hænder på rattet og øjeblikkelig låsning sikrer præcision og sikkerhed. Derudover er nøglen på ratstammen erstattet af en start-/stopknap (nøglefri).
Renault Trucks har re-designet sit sædesortiment og tilbyder nu et bredt sortiment med ekstra mange indstillingsmuligheder. Her er også introduceret nye tekstiler, der er designet til at modstå de mange ind- og udstigninger hver dag. En læderversion er desuden tilgængelig som ekstraudstyr.
2021-versionen af Renault Trucks T, T High, C og K indeholder også nye opbevaringsløsninger.
Renault Trucks har tilføjet en tablet- og smartphone holder, der er placeret inden for chaufførens rækkevidde, hvilket giver adgang til flere enheder samtidig og oplader dem via to USB-C-stik.
En ny A4-skuffe til dokumentopbevaring er tilføjet.
På passagersiden er der to opbevaringspladser med en samlet kapacitet på 7 liter (inklusive 2-liters kølerum)
Renault Trucks har forøget tykkelsen på madrassen på "Serenity"-køjen med 13% og fordoblet antallet af fjedre, hvilket giver optimal støtte takket være en bedre fordeling af kropsvægten. En vaskbar topmadras i memory skum kan tilføjes som en option.
For ekstra bekvemmelighed er der også tilføjet to USB-C-stik til køjeområdet.
De nye Renault-serier er udstyret med LED-lys som standard. Yderligere LED-lys er også blevet placeret på indersiden af dørene for at belyse indstigningen for øget chaufførsikkerhed, når man stiger ind og ud af køretøjet om natten.
Man kan desuden tilvælge en ekstra mekanisk sikkerhedsdørlås, kameraer og sensorer samt døre med godt udsyn, der giver ekstra synlighed for fodgængere og cyklister. Nødparkeringsbremsen sikrer uventet bevægelse af køretøjet, når chaufføren stiger ud af førerhuset ved automatisk at aktivere hjulbremsen for at stoppe lastbilen.
De nye serier gavner også brændstofforbruget med op til 3% ifølge Renault.
For det første er førerhusets aerodynamik forbedret omkring kølergrill og skærmforøger er blevet tilføjet for at forbedre luftstrømmen.
For det andet er køretøjerne udstyret med ny teknologi for yderligere at reducere brændstofforbruget. Disse inkluderer en ny version af cruise control-systemet Optivision og et optimeret cruise control-system med to valgbare køre-modes.
En ny "Pulse and Glide" funktion forbedrer brændstofforbruget yderligere ved at opretholde køretøjets hastighed omkring fartpilotens indstillingspunkt (+/- 2 km / t).
Endelig er de nye Renault Trucks T- og T High-køretøjer som standard udstyret med klasse A-dæk, som er de mest effektive på markedet i forhold til brændstoføkonomi.
Renault Trucks har udviklet ny teknologi til regelmæssig opdatering af køretøjets software - på det tidspunkt, der passer kunden bedst - uden at køre lastbilen på værksted – under navnet "Excellence Predict"
Rent praktisk tilbyder "Excellence Predict":
- En on-line vedligeholdelsesplan, der er perfekt tilpasset køretøjets brug.
- Overvågning af de vigtigste slidkomponenter såsom batteri, kobling og bremseklodser.
- Teknologi til forebyggelse af nedbrud i realtid, for 80% af de komponenter, der kan føre til nedbrud.
- Samarbejde mellem Renault Trucks og netværket muliggør proaktiv styring af køretøjets vedligeholdelse.
Afhængig af kørsel og kilometertal kan olieskiftintervaller for lastbiler, udstyret med 13-liters Euro 6-motorer, udvides til 150.000 km eller 18 måneder.
Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.