Himmelsk MAN til Tanderup
Siden produktionen af den nye MAN-generation gik i gang i sommeren 2020, er det nye flagskib fra München rullet ud i støt stigende antal på de danske veje. En af dem, der satte sin signatur på slutsedlen til en ny TGX-model, er selvkørende vognmand Flemming Rasmussen.
Han driver til daglig Tanderup Vognmandsforretning på det vestlige Fyn, og han fik i slutningen af det forgangne år leveret en MAN TGX 26.510 6x2-4. Det nye MAN-flagskib har afløst en MAN 26.540, som i sagens natur var af den gamle generation – og hvad værre er, så var den med det smalle førerhus.
- Så det her er jo ligesom at komme ind i himlen, siger Flemming Rasmussen.
Vognmandens himmelske begejstring handler både om det større albuerum i den nye kabine med fuld bredde, samt de mange nyskabelser i den nye MAN-generation, som for nylig blev tildelt prisen som Årets Lastbil i Europa 2021.
- Jeg var glad ved den gamle også. Men der vidste jeg jo ikke bedre, siger Flemming Rasmussen med fynsk lune.
- Det smalle førerhus var af praktiske årsager, fordi vi kom rigtig mange steder, hvor den lige kunne smyge sig ind. Men der kommer vi ikke mere, så nu har jeg opgraderet.
Bedre plads ude og inde
Vognmanden kører fast som ”sugebil” for DLG, og i landbruget bliver kunderne større og større enheder. Derfor er der nu masser af plads til en ”rigtig” lastbil, som Flemming Rasmussen har kendt i en måneds tid, da Lastbil Magasinet møder ham en morgen på vej fra Odense til Fredericia.
- Der er et stykke vej endnu, men jeg er da ved at lære den at kende. Der er godt nok meget at sætte sig ind i. Det er min fjerde MAN, og der er sgu sket meget på de år, konstaterer han.
Flemming Rasmussens første MAN var en F2000, der blev lanceret midt i 1990’erne. Den blev siden afløst af TGA-serien i 2000, inden TGA blev til TGX (og TGS) i 2007. Og Flemming Rasmussen er altså fulgt med.
- Jeg har altid været tilfreds med MAN, og det handler også om værkstedet. Jeg er altid blevet behandlet pænt, og det er en stor del af det. Men jeg kan også godt lide køretøjet, og så er det en let bil at bygge på. Det er også væsentligt med det, jeg kører med.
Hvorfor smide væk…
MAN Odense er vognmandens faste servicested, og det er også herfra, leveringen af den nye MAN er sket. Den fynske forhandler har også stået for opbygningen – eller rettere sagt, overflytningen. Fordi selvom Flemming Rasmussens nye bil står ganske skarpt, så er selve opbygningen af ældre dato. Ladkassen er nemlig overflyttet fra den tidligere bil, som kørte i seks et halvt år. Hængeren er et år ældre, så det er faktisk kun chassiset på forvognen, der er nyt element i det syv-akslede vogntog. Beslutningen om at købe ny bil og køre videre med opbygningen blev sådan set truffet, da MAN lancerede en ny generation i begyndelsen af 2020.
- Så passede det med, at opbygningen kunne bære det. Ellers havde den gamle bil nok fået lov at køre videre nogle år mere, og så var det hele blevet skiftet på et tidspunkt. Men nu var det lige så meget for at prøve den nye bil her, fortæller Flemming Rasmussen.
- Ladkassen, sugeren og det hele var så pænt, at vi godt kunne nøjes med at skifte chassiset, og så sparer det jo også nogle penge. Jeg kunne ellers godt have kørt et par år mere i bilen, men så kunne opbygningen ikke have klaret en tur mere. Nu har vi grove træk kunne flytte det over uden at reparere på det.
Meget positiv
Overflytning af opbygning, samt maling af det nye chassis tog et par uger, hvor vogntoget var ude af drift. Men så er Flemming Rasmussen altså også – med en relativt lille investering – godt kørende de næste 6-7 år.
- Den første uge sagde det hele jo forkert, følte jeg. Jeg lytter meget til bilen, når jeg kører, og den gik jo andre omdrejninger, og lydene var i det hele taget anderledes. Men jeg har faktisk ikke haft noget at kritisere på den, for det har faktisk kørt uden problemer. Jeg er meget positiv indtil videre.
- Køreegenskaberne i den nye er jo helt anderledes, og så må jeg indrømme, at du sidder meget bedre i den med rattet, der kan flyttes mere ned. Spejlene er også blevet bedre, og der er mange små ting, der er forbedret.
Den nye TGX er også gået ind i den moderne tidsalder med en sideskærm til infotainment og oplysninger om bilen. Her skiller MAN sig ud ved ikke at have touchskærm, men i stedet det nye SmartSelect – en dobbelt drejeknap til at navigere i systemet.
- Jeg har ikke brugt det så meget, men sidder og leger lidt med det, når jeg har tid til at sætte mig ind i det. Du har jo ro på hånden og kan nøjes med at sidde og skæve til skærmen og stadig have fokus på det, du er i gang med, konstaterer Flemming Rasmussen.
Tredje generation
Hverdagen med transport af korn og foderstoffer kan både byde på lokal kørsel på Fyn og omegn – men lige så vel ture til Sjælland og nordenfjords. Flemming Rasmussen kan typisk ligge ude en dag eller to om ugen, og til det formål har han altså nu fået en væsentlig bedre bil at bo i.
- Der er meget mere plads. I den gamle var der tasker i køjen og alle steder, så der skulle altid møbleres rundt. Nu er det pakket væk, og det er meget rart at have tingene gemt af vejen.
Ud over det fine standard-interiør har den selvkørende vognmand også fået tre ekstra skabe monteret på bagvæggen, og så er der lagt motorkappe i for lige at tage det værste af støjen nedefra.
Flemming Rasmussen er tredje generation i Tanderup Vognmandsforretning, og døren af lastbilen bærer stadig faderens navn – nemlig Erik Rasmussen, som i dag er i 70’erne og stadig kan tage en tur i bilen, hvis den skal køres på værksted eller andre småærinder. For år tilbage havde firmaet otte lastbiler i vognparken, som var en blanding af sugebiler, containerbiler og eksportbiler.
- Men i takt med, at chaufførerne er gået på pension, så har vi skåret ned på det i de seneste år. Det er blevet sværere og sværere at drive det, og nu kører jeg bare selv med den her bil. Så har jeg styr på, hvad der foregår.
Efterspurgte sugebiler
Og det er ikke noget problem at skaffe kørsel. Sugebiler er nemlig efterspurgt i branchen.
- Der er ikke så mange sugebiler, for de unge mennesker er ikke meget for det. Det er jo legemligt arbejde, konstaterer vognmanden.
Flemming Rasmussen har selv kørt sugebil i 30 år og stort set ikke lavet andet, siden han fik sit svendebrev som maskinarbejder.
- Da jeg var færdig med det, begyndte jeg at køre hjemme i firmaet.
- Det skulle stadig være sundt at svede, og jeg trives stadig med det. Så kan jeg jo lige så godt blive ved, så længe jeg kan holde til det.
TEKNISKE DATA:
Model: MAN TGX 26.510 6x2-4, ny generation
Førerhus: GM
Motor: D26, 6-cyl., 12,4 liter
Effekt: 510 hk, 2.600 Nm
Gearkasse: ZF Tiptronic 1228 OD
Bagtøj: Hypoid
Udveksling: 3,70
Akselafstand: 4.200
Affjedring: Fuld luft
Bremser: Skivebremser
Dæk: Bridgestone 318/80 R 22,5
Lakering: Førerhus fra fabrik, chassis ved OJ Autolak
Stafferinger: Nima Reklame
Plysning/indretning: Skab i førerhus fra FL Buur, lædersæder fra BUFFL Holland
Opbygning: 3-vejs tiplad med kornsuger flyttet fra tidligere bil
Levering: MAN Odense (Jørgen Sehested-Kjærgaard)
Artiklen er en del af temaet Forsidebilen.