Scania lancerer elektrisk assisteret styring
Scania introducerer nu EAS (Electrically Assisted Steering) som en valgmulighed på sine lastbiler. Den elektrisk assisterede styring forbedrer køreoplevelsen og gør det muligt at introducere nye eller forbedrede supportsystemer for chaufføren. De EAS-baserede ADAS-funktioner er aktive ved hastigheder over 60 km/t men kræver fortsat, at chaufføren holder hænderne på rattet.
Scanias EAS-system er et elektrohydraulisk og hastighedsafhængigt system, der bl.a. kan sørge for aktiv genopretning efter sving samt øget retningsstabilitet ved kørsel i sidevind. Kontrolalgoritmen, der styrer systemet, tager bl.a. højde for køretøjets hastighed, så ratmomentet altid er proportionalt med modstanden fra de styrende hjul. Den elektrohydrauliske styring sørger automatisk for at dreje de styrende hjul tilbage i neutral. Dette er ekstra fordelagtigt ved bakning.
Scanias lastbiler med EAS-systemet kan bestilles med flere smarte supportsystemer, der i den øvrige lastbilindustri alle er navngivet med forvirrende forkortelser af deres oprindelige betegnelser – i hvert fald efter Scanias mening. Scanias svar på at reducere denne påståede navneforvirring er at samle disse supportsystemer i tre pakker - navngivet ”Advarsel”, ”Afværge” og ”Komfort og Afværge” - der vil guide potentielle kunder gennem en enkel og logisk struktur.
De fleste af funktionerne kan aktiveres eller deaktiveres af chaufføren. Nogle har også delvis overlappende funktionalitet afhængigt af faktorer som hastighed, overvågningsområde, rækkevidde og tilgængelighed af tydelige vejmarkeringer.
De EAS-baserede systemer deler alle en fælles advarselslogik med stigende advarselsniveauer i form af lyd, farvede lys eller i sidste ende med aktiv styring af lastbilen.
Komfort og/eller sikkerhed
De tre nye funktioner, det nu er muligt at opnå ved at specificere lastbilen med EAS-systemet bidrager med enten forbedret komfort eller sikkerhed:
LKA - Lane Keep Assist
LKA overvåger konstant vognbanemarkeringerne for at holde lastbilen midt i vognbanen ved hjælp af aktiv styring. LKA kan til- og frakobles manuelt og kan være aktiv, når hastighed er mindst 60 km/t. LKA er dog først aktivt, når chaufføren samtidig har aktiveret lastbilens ACC (Adaptive Cruise Control), der automatisk holder afstanden til den forankørende.
LDW AS - Lane Departure Warning med Active Steering
Dette er en udvidelse af standard LDW-funktionen. Funktionen registrerer ikke blot utilsigtede vognbaneskift men griber også ind ved aktivt at styre køretøjet tilbage midt i vognbanen. Bevidste vognbaneskift påvirkes naturligvis ikke, når chaufføren aktiverer blinklysene.
LCP - Lane Change Collision Prevention
LCP arbejder sammen med Scanias Blind Spot Warning-system (BSW) for at undgå uønskede hændelser ved vognbaneskift. Når BSW udløser den mest intense advarsel, når systemet registrerer f.eks. et andet køretøj, bruger LCP aktiv styring til at forhindre vognbaneskiftet (selv om blinklysene er aktiveret) og bringe lastbilen tilbage til sin oprindelige vognbane.
Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.