IRU: Sænk chauffør-alderen til 18 år
Den globale arbejdsløshed blandt unge mennesker og chaufførmanglen kan bekæmpes med et simpelt tiltag, mener den internationale organisation for vejtransport, IRU.
IRU opfordrer derfor nationale regeringer i alle lande til at sænke minimumsalderen for professionelle chauffører for både lastbil- og busbranchen. Det vil gøre det lettere at hjælpe unge mennesker, der forlader skolen tidligt, over i en karriere som chauffør.
Ifølge IRU’s opgørelser er 20% af verdens befolkning mellem 15 og 24 ikke i hverken arbejde eller under uddannelse. Samtidig er hver femte chaufførjob i Europa og CIS (de tidligere Sovjet-stater) ubesat, ifølge IRU’s statistikker.
Verden over er der stor forskel på, hvilken alder man skal have for lovligt at kunne arbejde som professionel chauffør. I Mellemøsten og nogle europæiske lande skal man være 18 år, mange andre lande mindst 21, og i nogle dele af verden som fx Tyrkiet og Kina skal man være op til 26 år for fx at køre turistbus.
Artiklen er en del af temaet Vognmænd.