Den ultimative brandbil
Den bliver nok ikke en bestseller på vores breddegrader – men den nyudviklede tjekkisk-østrigske brandbil er alligevel et ekstra kig værd:
Den tjekkiske Tatra-fabrik har i samarbejde med østrigske Rosenbauer skabt et unikt køretøj til brandbekæmpelse. Tigon hedder den nye brandbil, som sætter nye standarder inden for denne særlige gruppe af specialkøretøjer.
For de fleste større lastbilproducenter udgør brand- og redningskøretøjer en ganske lille niche af den samlede produktion. For Tatra Trucks er det anderledes. 10-15 procent af den årlige produktion på fabrikken i byen Kopřivnice, Tjekkiet, består således af netop dette særlige segment.
Tatras særlige egenskaber er nemlig højt værdsat af kunder over det meste af verden, ikke kun pga. høje fremkommelighed i næsten ethvert terræn, men også kørestabiliteten og effektiviteten i opbygningerne. Chassiset er et resultat af mange års udvikling af det særlige ”Tatra-koncept” og den specielle, pneumatiske ophængning og affjedring på alle aksler, samt justeringen og kombinationen af passende støddæmpere og stabilisatorer, som gør det muligt at køre stabilt og sikkert på mange overflader – også helt glat asfalt – selv når der skal drejes skarpt og skiftes retning. Tatras arbejde med på den måde at minimere udrykningstiden uanset omstændighederne, uden at ”sælge ud” af komforten for besætningen, har givet den tjekkiske fabrik en særlig position inden for redningskøretøjer til de mest krævende og ekstreme opgaver.
Kendte komponenter
Tigon-projektet har Tatra udviklet i samarbejdet med Rosenbauer Group fra Østrig – en af verdens førende leverandører af opbygninger og udstyr til brandkøretøjer. Chassiset og førerhuset er fra Tatra, og til at drive værket er der indsat en kraftig sekscylindret Volvo D16-motor med 700 hk og 3.260 Nm, samt en Allison 4800-gearkasse med indbygget retarder. Hertil kommer et særligt kraftudtag, som er bygget på chassiset, som er en Tatra 8x8 model. Rosenbauer har også designet og produceret det komplicerede udstyr til brandbekæmpelse monteret på opbygningen. Resultatet er altså Tigon – en brandbil uden sidestykke i industrien.
Den 4-akslede Tihon har en akselafstand på 4.490 mm og er 12,3 meter lang, 2,9 meter bred og 3,7 meter høj. Tigon-modellen kan også bygges i et eksemplar med fem aksler. Som dimensionerne antyder, er det ikke et køretøj, der er målrettet den typiske, lokale brandstation. Den er primært udviklet til offroad-indsatser i store industriområder, miner og lignende.
Det originale Tatra Force-førerhus med fire døre og plads til fem personer har en relativt lav indstigning og er indvendigt uden generende motortunnel (som er placeret bag førerhuset). Ud over at kunne buldre igennem meget kuperet terræn, så har Tigon-prototypen også bestået testene for at kunne indsættes i lufthavne – det indebærer bl.a. at kunne køre fuldt læsset i en cirkel med en bestemt hastighed, foretage særlige undvigemanøvrer, bremse- og stabilitetstest osv.
Pump og rul…
Tatra Force-chassiset, som er basis for Tigon, bruges både til rednings- og brandkøretøjer, samt militære opbygninger. Det har en særligt solid konstruktion og er samtidig så smidigt, at Tigon kan operere med ”pump-and-roll”, som man siger i branchen – altså at vand- og skumsprøjterne kan drejes og sprøjte under kørslen.
Tigon har standardtanke til 9.000 liter vand og 3.500 liter skum, og brandslukningssystemet fra Rosenbauer er en historie for sig selv. Det inkluderer bl.a. en standardpumpe med tryk på 10 bar og kapacitet på op til 8.000 liter i minuttet, og en højtrykspumpe på op til 40 bar og 500 liter i minuttet.
Målretning og udskydning af vand og skum kan styres fra taget fra flere forskellige nyudviklede stationer. Herfra kan sprøjteføreren rotere 360 grader og skyde vand eller skum op til 100 meter, og sprøjtens vinklen kan justeres til næsten helt lodret (+80 grader) eller skyde nedad til -40 grader fra udgangspunktet.
Og Tigon-navnet? Ja, det skal symbolisere kraft, styrke og smidighed – og er en sammentrækning af ordene ”tiger” og ”lion” (løve)…
Original tekst: Milan Olšanský
Dansk bearbejdelse: Rasmus Haargaard
Artiklen er en del af temaet Vognmænd.