23948sdkhjf

Econic med det hele

conic-serien er smart og speciel – men sjældent særlig gejlet. Den seneste opbygning til City Container er derfor noget af et unikum

Salget af Econic er gået støt fremad herhjemme i de seneste år, men det er fortsat ikke de lavtbyggede specialbiler fra Econic-serien, som er de hyppigste gæster hos autolakerere og polstringsfirmaerne.

Det er derfor et usædvanligt syn, der forleden rullede op foran hovedkvarteret hos City Container i Farum. En industri-skraldebil med lav indstigning, plysset kabine og en række smarte detaljer i opbygningen – lagt oven i den sædvanlige ”grundpakke” på City Containers biler, som bl.a. altid er pænt bemalet, lakeret, stafferet og udstyret med masser af sikkerhed og hvert sit unikke motiv-kendetegn.

»Det er noget nyt, vi prøver. En industribil har ikke set sådan dér ud tidligere,« fortæller René Larsen, direktør i City Container.

Firmaet har primært to typer af biler – skraldebiler og industribiler. Skraldebiler er med lav indstigning, mens industribiler er bygget til at tømme større containere og beholdere og har flere daglige kilometer.

»Gutterne vil som regel gerne have en lastbil med almindelig indstigning, når de kører ud ad landevejen. Men der er flere af dem, som nu har prøvet Econic og faktisk er blevet glade for den.«

»Det handler om, at de kan gå gennem førerhuset, og at bilerne har det udsyn, som de har med den store forrude, og at man kan se igennem sidedøren.«

Ønske fra chaufførerne

Og det er netop på chaufførernes ønske, at City Container nu får leveret denne nye Econic, der som den første i firmaet er opbygget til at tømme ”vippecontainere” for industrien. Ud over førerhuset er opbygningen med hejs bagpå også anderledes på en industribil.

Fundamentet er en 3-akslet Mercedes-Benz Econic til 26 ton udstyret med 8 liters motor, 300 hk, styrende bagaksel og Allison-gearkasse. En model, der vinder mere og mere indpas hos City Container i disse år i takt med, at firmaet har vundet tre større kontrakter på dagrenovation.

»I den forbindelse har vi bestilt så mange Econic, som vi kunne,« fortæller René Larsen.

»Der er to typer af chauffører. Der er skraldemanden, og for ham er det et arbejdsredskab. Han skal bare kunne fare igennem huset i en helvedes fart, og der passer Econic godt. Så er der industridelen, hvor chaufførerne tidligere kun ville have lastbiler med almindelig indstigning, fordi de også kører ude på motorvejen. Men nu har vi bare oplevet, at flere chauffører er blevet så glade for Econic, at de gerne vil have dem alligevel.«

Og det vægter højt hos City Container.

»Vi lytter meget på, hvad gutterne siger. For det er dem, der skal bruge køretøjet bagefter,« siger René Larsen.

»Tit er det jo deres andet hjem, så de får lov at få indflydelse på, hvordan det ser ud.«

Som direktør lægger han således vægt på at holde fast i den ånd, der traditionelt har præget City Container, og som især blev skabt af firmaets mest kendte skikkelse gennem tiden, Michael Henriksen, som omkom i en ulykke i 2014.

»Jeg kan se, at når vi leverer sådan en bil og sætter den bedst muligt sammen til den opgave, den skal udføre, så siger vi også til chaufførerne, at de har en pligt til at vaske dem og ikke bule ind i alt muligt hele tiden.«

City-pakken

Andre chaufførønsker kunne være ekstra lys, hvis man kører uden for de større byer, køleskab mv. – og dertil kommer, at City Container som standard har en særlig bemaling med det klassiske ”V” på fronten i blå og sølv, lakering (også af chassisrammen) og stafferinger, som går igen på alle bilerne.

Ofte har City Containers biler også skørter på, undtagen hvis de skal køre fast i indre København, hvor bule-risikoen er for stor – og det skal netop denne bil. Firmaet har til gengæld også indført oliefyr i alle biler, fuld kamerapakke og sideradar. Nyt er også et fikst rum på siden af bilen til at holde handskerne tørre og varme. Opbygningen er en form for prototype for, hvordan City Containers industribiler fremover skal bygges op.

»Man kunne vælge mange ting fra, men vi ofrer det, der skal til, for at gøre det så godt som muligt. Vi ofrer en hel del ekstra pr. bil, men vi forventer at få det igen. Dels ved, at gutterne passer bedre på bilerne, og så er der også gensalget i dem. Biler, der kommer fra os, har en højere kurs ude i markedet,« siger René Larsen.

Hos City Container er det tradition med en illustration på siden af bilen, typisk en tegneseriefigur. Denne nye Econic prydes af Iron Man, en superhelt fra 60’erne. Motivet er valgt af bilens faste chauffør.

»Vi har faste chauffører på alle bilerne. I gamle dage holdt bilerne også stille, når chaufførerne holdt fri. De tider er dog ovre,« siger René Larsen, der har en stab af faste afløsere til at dække bilerne ind.

Eksklusiv kabine

Kabinen er beklædt med læder, spot og andre flotte detaljer.

»Det er for at vise, hvad man kan med en Econic,« forklarer René Larsen.

Dette bliver altså ikke fremtidig standard hos City Container, men en ekstra luksus for at markere de to første Econic, firmaet får leveret som industribiler.

Mercedes fylder i dag godt halvdelen af vognparken hos City Container. Det bunder især i, at City Container igen er begyndt at deltage i renovationsudbud – efter nogle års selvvalgt pause pga. et voldsomt prispres i markedet.

»Vi køber det materiel, der er bedst til opgaven, og der har Mercedes været langt de bedste til skrald. Og de er også gode til de 4-akslede,« siger René Larsen, der med de seneste indkøb har 224 lastbiler i vognparken.

Mercedes satte sidste år rekord i Danmark med 99 indregistrerede Econic. En del af dem gik til City Container, som ud over Econic også har en del Atego fra den tyske fabrik.

»Atego er lidt smallere og kortere at komme rundt med. Vi bliver også nødt til at bygge nogle biler, der kan laste lidt, og som kan komme rundt, hvis der er smalt. Der kan vi kun bygge i en vis bredde og størrelse på Econic, og vi bliver indimellem også lidt begrænsede i lasteevne,« forklarer René Larsen.

Satser på alternativer

De nye Econic-opbygninger er med den velkendte Daimler-dieselmotor, men City Container har også en del Econic, der kører på gas – 31 i alt.

»Vi gjorde noget atypisk i 2015, fordi vi syntes, at vi skulle bidrage til den her dagsorden omkring miljø, så vi vandt fire bydele og skulle bare møde op med én gasbil i hver bydel. Vi mødte op med 18 gasbiler i det hele, så vi tog rent gas ind i stedet for,« fortæller René Larsen.

At være gas-pioner gav også nogle tekniske start-vanskeligheder, som dog nu er overkommet.

»Vi gjorde noget af det, vi syntes var det rigtige. Der er nogen, der skal være first movers, og jeg har overhovedet ikke fortrudt. Det er ligesom med el, der er nogen, der skal foran på et eller andet tidspunkt.«

Netop renovationsområdet – som jo er underlagt udbudskrav fra det offentlige – er nok det sted, hvor den grønne omstilling kommer til at gå hurtigst. I de kommende år vil krav til helt eller delvist eldrevet vognpark formentlig blive standard i udbudskravene.

Netop Econic er – som mange andre modeller fra de forskellige europæiske lastbilmærker – også på trapperne i en elektrisk version. Og hos City Container kan det kun gå for langsomt med at få introduceret flere elektriske muligheder til renovationsbranchen.

»Vi vil gerne derudad med det, for det er det, der gør os lidt anderledes end de andre. Men vi vil også gerne være konkurrencedygtige, så det kræver, at der kommer nogle produkter, der er til at betale.«

TEKNISKE DATA:

Model: Mercedes-Benz Econic 2630 6x2/4

Førerhus: Højt førerhus

Motor: OM 936, 7,7 ltr., 6-cyl.

Effekt: 299 hk/220kw, 1.200 Nm

Gearkasse: Allison P 3000 6/3,49-65

Bagtøj: 13 ton, kronhjul 300, navreduktion

Udveksling: 6,824

Akselafstand: 3.450 mm

Affjedring: Fuld luft med akselindikator

Bremser: Skiver

Dæk: Michelin 315/70 22.5

Lakering: Midtfalsters Autolakereri

Stafferinger: Midtfalsters Autolakereri

Plysning: Brande Autosadelmageri

Opbygning: NTM/Stiholt, Stubbekøbing Maskinværksted (rustfri kasser)

Levering: Ejner Hessel, Nykøbing Falster (Ulrik Hansen)

Andet: Aflange fjernlygter med dioder på tag, blitzbro og lange horn, køleboks 25 liter, luksus-passagersæde

Artiklen er en del af temaet Forsidebilen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078