23948sdkhjf

Nu kommer kineserne

Fire elektriske lastbilserier lanceres på det europæiske – og danske – marked i 2020

Den kinesiske batteri- og køretøjsproducent BYD vil i 2020 lancere en række fuldt elektriske lastbiler i Europa – og Danmark er blandt de lande, der er tiltænkt at være blandt de første, hvor BYD introducerer sine lastbilserier.

Det drejer sig først og fremmest om en 4x2 forvogn til 19 tons totalvægt udviklet til lokal distribution og renovationskørsel. Desuden kommer en 2,6 tons varebil samt en terminaltraktor til opgaver ved især havne og lufthavne.

Den formelle lancering sker på IAA-messen i Hannover i september 2020, men allerede i november 2019 havde Lastbil Magasinet lejlighed til at se nærmere på disse første kinesiske lastbiler, der vil tage kampen op på det europæiske marked.

Det skete ved et arrangement for udvalgte europæiske lastbilmedier i den kinesiske by Shenzhen, hvor BYD har sit hovedsæde. Her havde Lastbil Magasinet blandt andet lejlighed til at prøvekøre både 19 tons forvognen samt en mere hemmelig 7,5 tons lastbil, som BYD endnu ikke vil afsløre flere detaljer om.

Testkørslerne af begge lastbiler bar præg af, at der fortsat er tale om – lovende – prototyper fra BYD., der i modsætning til de store europæiske lastbilfabrikker har et ”omvendt” udgangspunkt for produktionen af elektriske lastbiler.

BYD har nemlig kun eksisteret i et kvart århundrede, og selskabets første produkt var et batteri. Siden er produktionen af personbiler, busser og lastbiler kommet til. De første elektriske BYD-busser er allerede leveret til det danske marked, og nu går BYD altså efter at følge trop med lastbiler.

Flagskibet er forvognen på 19 ton, som har en nyttelast på lidt over 11 ton, en rækkevidde på op til 200 km på en enkelt opladning. Med en hurtigladning kan lastbilen lades op på 1,5 time. Bilen er fuldt luftaffjedret og har et moment på op til 1500 Nm.

BYD producerer personbiler og busser med forskellige drivliner, men lastbilproduktionen – som blev sat i værk for kun otte år siden – består udelukkende af elektriske drivliner.

»Vi er vidner til hidtil uset vækst og muligheder for elektriske lastbiler over hele verden. Med den ekspertise, som BYD har fået fra vores elektriske busser, mener vi, at det naturlige skridt for vores selskab er at overføre vores tekniske viden og køretøjsteknologi til lastbilmarkedet i Europa,« siger Isbrand Ho, direktør for BYD Europe.

BYD Europe har hovedsæde i Holland og skal stå for indfasningen af de elektriske lastbiler på det europæiske marked. Til at starte med er tre regioner udvalgt til at være de første, hvor satsningen med el-lastbiler rulles ud. Der er tale om den iberiske region (Spanien+Portugal), Benelux-landene samt Skandinavien (Danmark+Norge+Sverige).

BYD har lastbilproduktion i den kinesiske by Chansha og er desuden selvforsynende med en række batterifabrikker forskellige steder i Kina.

BYD arbejder i øjeblikket på at etablere et færdigt setup for salgs- og servicenetværket i Europa, og herunder i særdeleshed i de højst prioriterede lande, bl.a. Danmark.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.19