23948sdkhjf

Stiholt, fikst og færdigt

Scania S 650 og Ekeri-påhængsvogn til Hobro.

Vognmand Klaus Nielsen fra Hobro transporterer stykgods til og fra Norge med tre biler. For nylig kunne markedschef Jens Holger Pedersen, Stiholt i Aalborg, overrække vognmanden nøglerne til et helt nyt 6-akslet vogntog - bestående af en 3-akslet Scania S 650 forvogn og en 3-akslet Ekeri påhængsvogn med Ekeri foldedørskasser på både for- og påhængsvogn.

- Jeg har købt hele trækket komplet, inklusive påhængsvogn og opbygning hos Stiholt. Jens Holger har styr på sagerne, og det giver tryghed, når man kun skal henvende sig ét sted, siger Klaus Nielsen.

Stiholt har indkøbt påhængsvogn og opbygning direkte hos Ekeri i Finland. S 650-chassiset blev leveret fra Scania i Södertälje til Ekeri i Kolppi, højt oppe på den finske vestkyst, som har bygget foldedørskasser samt påhængsvognen og desuden monteret Z-lift på forvognen.

Derefter har Ekeri sørget for maling af det komplette vogntog, bortset fra det fabrikslakerede førerhus, inden det blev kørt til Stiholt i Sæby, hvor klargøring, dekoration og de sidste detaljer er klaret. Inden trækket blev leveret, var forvognen et smut i Hedensted, hvor Fix Autopolstring gav førerhuset en ordentlig omgang indvendigt.

16,4 liters V8

Chassiset er udrustet med en 16,4-liters V8’er på max. 650 hk og 3.300 Nm drejningsmoment i alle gear. Gearkassen er en forstærket GRSO925R range-/split med overgear, to krybegear samt integreret Retarder. Bagtil afsluttes drivlinen af et forstærket R 885-bagtøj med 3,23:1 i udveksling, så motoromdrejningerne altid kan holdes i det mest økonomiske område i topgear.

- Ud over at købe det komplette træk har jeg også tegnet en 6-årig reparations- og vedligeholdelsesaftale, inkl. udvidet drivlinedækning hos Stiholt. Så skal jeg kun huske ét telefonnummer, hvis der er noget at klage over, men det forventer jeg nu ikke, fastslår vognmand Klaus Nielsen.

Fast på Norge

Han bliver selv fast mand på nye S 650’er, der primært skal køre i Oslo-området og det sydlige Norge. De to øvrige biler i hans forretning, én af hver af de to svenske mærker, kører også fast på Norge men for en anden speditør.

Hvis du synes, at der er noget bekendt over Klaus Nielsens nye vogntog, tager du ikke helt fejl. Det er nemlig opbygget på præcis samme måde som et par tilsvarende vogntog, Stiholt tidligere har leveret til Klaus Nielsens far, vognmand Finn Nielsen i Hvornum. Så æblet - eller i dette tilfælde lastbilen – falder heller ikke langt fra stammen denne gang.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063