Vognmænd: Skinger bortforklaring fra speditørerne
Debatindlæg som kommentar til denne artikel:
»Martin Aabak, der er adm. direktør hos Danske Speditører, har fremsat interessante udtalelser i den skrevne presse. Udtalelser, som hos FDL lyder for skingert. Danske Speditører ønsker nemlig ikke at tage ansvar, når det drejer sig om den fysiske transport. Påstanden om, at speditørerne ved betaling af depositum for vognmanden blot ønsker at holde gang i logistikkæden, lyder hul,« siger FDL´s kontorleder Jens Groot.
»Det er helt nye toner. Hidtil har det været praksis, at speditøren har givet besked til chauffør/vognmand, så man kobler af, inden politiet klamper. Sker det ikke, har tungvognsbetjentene inden for fem minutter en advokat i telefonen og kræver traileren frigivet til den trækker, speditøren har sendt til overtagelse af transportopgaven.«
»Som bekendt har mange speditører selv en lastbilflåde/vognmandsafdeling med tilhørende EU-postkasser i op til flere lande. Så det drejer sig nok mere om at holde gang i propagandamøllen og den pæne facade. Ikke mange speditører vil løbe en risiko ved at lægge flere penge ud for en vognmand end dem, der er til gode for udført arbejde.«
»Det er ikke unormalt, at vognmanden pålægges at give speditøren kredit på løbende måned plus 60 dage, så der står altid et anseeligt beløb på kontoen. Slutreplikken fra Martin Aabak om, at speditørerne ikke er fysisk med i førerhuset, er rigtig, men de sidder altid med et stort juridisk mandat med ved forhandlingsbordet, når love og regler skal planeres for vognmandserhvervet.«