Mere intelligent trafikinfo
Vejdirektoratet har opgraderet systemerne på de store elektroniske trafiktavler – de såkaldte ITS-tavler - på motorvejen M3 vest om København, så de nu er endnu bedre til at hjælpe trafikanterne frem på den stærkt trafikerede motorvej.
- Vi har groft sagt givet vores elektroniske trafiktavler et ekstra skud intelligens, så de bliver bedre til at forudsige køer og trængsel og sætte de rette hastigheder for trafikanterne, så vi undgår den såkaldte stop-go kørsel, der skaber propper i trafikken og fremprovokerer bagende-kollisioner, siger områdechef Charlotte Vithen, Vejdirektoratet.
Helt konkret har Vejdirektoratet udvidet den trafiktekniske algoritme – altså datasystemet der styrer de intelligente trafiktavler. Derved er tavlerne blevet mere avancerede og bedre til at optimere trafik-flowet på motorvejen.
Forsøgsordning
Systemet er i første omgang blevet opgraderet som en forsøgsordning, og Vejdirektoratet bruger de kommende måneder på at undersøge effekten af det nye system.
Fra trafikanternes synspunkt vil man især opleve forandringen i form af en mere logisk reduktion i hastighederne og en tekst på informationstavlerne, der giver en forklaring på hastighedsreduktionen.
For eksempel ”Tæt trafik – hold afstand” eller ”Risiko for tæt trafik.”
Derudover vil nogle trafikanter måske opleve, at hastigheden på tavlerne nedsættes tidligere, end de er vant til, men samlet set vil det nye system hjælpe trafikanterne nemmere gennem motorvejen og hurtigere frem.
Bedre til at sænke farten
Områdechef Charlotte Vithen, Vejdirektoratet:
- De nye tavler er bedre til at sænke hastighederne, inden der opstår en egentlig kø på motorvejen. Derved vil de være med til at udsætte de tidspunkter, hvor trafikken står helt stille i myldretiden, ligesom de får trafikken til at glider hurtigere, når myldretiden er på retur.
Artiklen er en del af temaet Vognmænd.