Ugehvil: Politiet er nødt til at gøre noget
»Det er enormt glædeligt, at politiet nu gør en indsats mod de ulovlige ugehvil i lastbilerne. Det har knebet gevaldigt. Ja, man har jo ikke gjort det før, end der er kommet ny lovgivning på vej. Så nu er politiet ude at vise, at de gør noget.«
Det siger Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested, som med glæde konstaterer, at Tungvognscenter Nord de seneste weekender har været på farten for at tjekke for ulovligt ugehvil – og har delt nogle tunge bøder ud. Det sker i en tid, hvor politikerne på Christiansborg samtidig behandler et lovforslag om skærpede straffe for ulovlige hvil i lastbilerne.
Historierne om tungvognscentrets fangster er løbet som en steppebrand på de sociale medier de seneste dage og er både blevet delt herhjemme og i udlandet. Og arbejdet har høstet mange likes på nettet og på nethinden hos danske chauffører og vognmænd.
Søndag kunne Lastbil Magasinet således fortælle om en kontrol på Pedersminde, hvor et par ukrainere fik en kæmpebøde for ikke at have afholdt deres regulære ugehvil i de sidste fire uger.
»Måske – og det er altså kun gisninger fra min side – kan den skærpede kontrol også skyldes alt den snak, der har været om flytning af ressortområder til et dansk BAG. Så man hos politiet føler, man er nødt til at gøre noget. Og jeg kan kun glæde mig over, at der bliver givet nogle kæmpe bøder. At det her bliver taget alvorligt,« siger Henning Hyllested.
Politiet fortæller, at speditørerne i flere tilfælde har betalt de her store bøder, for at vogntoget har kunnet få lov at køre videre. Hvad ser du den oplysning som et udtryk for?
»Det er meget interessant, at speditøren i flere tilfælde betaler. Det kan virke mærkeligt, og jeg kan ikke gennemskue, om det er et udtryk for en ændret holdning hos speditørerne, eller hvad det handler om. Om det er et udtryk for, at man vil holde transportkøberne skadesløse, og om det også handler om det dårlige image, der følger med de her sager. Det giver i hvert fald ikke speditøren et særligt godt image at gøre brug af chauffører, der ikke har fået et ordentligt hvil i flere uger. Og det går ud over trafiksikkerheden,« siger Henning Hyllested.