Kæmpe bøde til ukrainske lastbilchauffører
»Hold on to your hat because this fine is a very high one.« Sådan lyder det fra tungvognsbetjent Casper Nielsen fra Tungvognscenter Nord, da han søndag eftermiddag over telefonen skal forklare en polsk vognmandsvirksomhed, hvad bøden for to chaufførers overtrædelse af køre- og hviletid og afholdelse af ugehvil i bilen ender på.
102.000 kroner. Det beløb skal betales straks, ellers kommer der hjullås på den polsk indregistrerede trækker, hvor to ukrainske chauffører sidder i førerhuset og ser ganske forvirrede ud. De har netop afkoblet trækkeren fra den køletrailer, hvor en stor dansk speditørs navn pryder trailerens sider.
Bøden på de 102.000 kroner er for overtrædelse af EU-forordningen om køre- og hviletidsreglerne, der blandt andet siger, det er ulovligt for chauffører at afholde deres 45-timers hvil i lastbilen.
I dette tilfælde ender bøden på over 100.000 kroner, da de to chauffører ikke har afholdt deres regulære ugehvil i de sidste 4 uger, og sådanne sager er rent juridisk pr. chauffør. Når man så har en bil med to chauffører på, så bliver de samlede bøder dobbelt op.
»Jeg kan se, de kun har holdt reduceret ugehvil de sidste 4 uger og har ikke holdt deres regulære ugehvil, og de har så heller ikke kompenseret for de manglende timer på noget tidspunkt. Umiddelbart ser det også ud til, at de står til en betinget frakendelse af kørekort, men det kan ændre sig, når alt er plottet ind og gjort op,« siger Casper Nielsen.
Han får forklaret de to chauffører, hvad der er på spil, og hvorfor de ikke må køre videre. Det lader ikke til, de to ukrainere er ved særligt meget om, hvordan reglerne er, så Casper Nielsen får dem til at ringe deres polske vognmand op. På engelsk forklarer tungvognsbetjenten vognmanden, hvad der foregår, og at de to chauffører har kørt alt for meget uden at holde de lovpligtige hvil.
»De er lige nu i gang med at holde deres 45-timers hvil i bilen, og det er ligegyldigt, om de sidder og spiller kort eller ligger og sover. De skal ud af lastbilen, det er der klare EU regler om, og sådan er det. Hos Tungvognscenter Nord giver vi chaufføren en bøde på 1.000 kroner og virksomheden en bøde på 14.000 kroner,« fortæller Casper Nielsen. I Danmark er minimumsbøden for ulovlig afholdelse af det regulære ugehvil i førerhuset på 1.000 kroner til chaufføren og 2.000 kroner til virksomheden. Men hos Tungvognscenter Nord bruger de artikel 10 i EU-forordningen, så bøderne bliver højere.
Artikel 10 foreskriver blandt andet transportvirksomhedens pligt til at planlægge ruten og instruere sine chauffører på en sådan måde, at de kan afholde deres ugentlige hvil på lovlig vis.
»Det skal kunne mærkes, og det kan 2.000 kroner i bøde til virksomheden altså ikke. Bøden er billigere end at booke chaufføren ind på et hotel. Det er virksomheden, der har ansvaret for at planlægge ruten, så chaufførerne kan holde deres hvil korrekt. Så enkelt er det, og artikel 10 giver mulighed for en højere bødestraf, end de 2000 i bøde, som hidtil har været anvendt,« lyder det fra Casper Nielsen.
I dette tilfælde er bøden så stor, at den polske vognmandsvirksomhed har svært ved at betale den. Vognmandsvirksomheden kontakter derfor den danske speditør, der har købt transporten.
Den polske vognmandsvirksomhed får den danske speditør til at tage kontakt til politiet direkte, og den danske speditør får en forklaring på bødens størrelse, årsag til bøden og hvilke konsekvenser det har, hvis bøden ikke bliver betalt – trækkeren får hjullås på, den polske vognmand må betale og en anden chauffør må hente køletraileren.
Bøden på 102.000 kroner bliver betalt af den danske storspeditør, trækkeren undgår at få hjullås på, og de to chauffører slipper for en betinget frakendelse af kørekortet, da det viser sig, at der ”kun” er sket en 39 procent overtrædelse af køretiden.