Her er der hjælp til de udskældte chauffører
Sagerne om vejvrede og chikane rettet mod følgebilschauffører har fået flere af Lastbil Magasinets læsere til tasterne. Og her er der en bred enighed om, at der skal gøres noget, så følgebilschaufførerne ikke dagligt skal stå model til ukvemsord, fagter og chikane fra medtrafikanter.
Flere foreslår oplysning til borgerne om særtransporterne - på tv og på køreskoler - mens andre foreslår, at det skal indføres ved lov, at alle følgebiler samt lastbiler, der kører særtransport, skal have kamera i forruden og bagruden. På den måde kan alt materiale om chikane således videresendes til politiet.
En folder til at lægge i bilen
Har man som følgebilschauffør brug for en lille håndsrækning her og nu til at skabe større forståelse for ens arbejde, har brancheorganisationen ITD i 2017 udarbejdet en pjece, som specialtransport-assistenterne kan have med i bilen.
»Baggrunden var, at flere specialtansport-assistenter og chauffører oplevede diskussioner om, hvorvidt de i det hele taget var bemyndiget til at regulere trafikken,« fortæller Jørn-Henrik Carstens, chef for ITD Politisk afdeling.
»Derudover er det tanken, at de kan have pjecen med i bilen og uddele, når/hvis de kommer i dialog med for eksempel personbilsførere,« fortsætter han og tilføjer, at ITD i 2017 var i dialog med myndighederne om information til ‘de øvrige trafikanter’, herunder i køreundervisningen, men at der desværre ikke kom så meget ud af det.
Af folderen fra ITD fremgår det blandt andet, at følgebilerne bruger tre skilte, du som medtrafikant skal holde øje med: Der er trafiktavlen med en advarsel om, at der noget i trafikken, du skal være opmærksom på. Så er der skiltet, der viser er generelt overhalingsforbud for alle i trafikken. Forbuddet bruges, når det ikke er forsvarligt at overhale særtransporten, fordi der ikke er plads, eller der for eksempel holder et køretøj i nødsporet, som gør, at særtransporten skal bruge mere plads. Endelig er der skiltet, som bruges, når der ikke er plads til at overhale med en lastbil, men stadig er plads til at overhale med en personbil.
Tilsidesætter du tavlernes anvisninger, er bøden den samme, som hvis du ignorerer en stationær tavle. Det vil sige 2.500 kroner. Og du kan også få et klip i kørekortet, hvis du laver en overhaling ved overhalingsforbud.
En hjælp til oplysning
Specialtransport-assistenter er uddannet og bemyndiget af politiet til at regulere færdsel i forbindelse med særtransport på samme måde som for eksempel hjemmeværnet ved større arrangementer og lignende. Når du møder en specialtransportassistent i trafikken, skal han altså respekteres på lige fod med politiet, hjemmeværnet eller andre personer, der er bemyndiget til at regulere færdsel.
»Pjecen kan nok ikke stoppe vejvrede - men i det mindste hjælpe til oplysning omkring bemyndigelsen og baggrunden for specialtansport-assistenters arbejde med regulering af færdslen. Vi deler den gerne ud til fri afbenyttelse,« siger Jørn-Henrik Carstens.