Grøn omstilling: Afsæt i vognmandens virkelighed
Vognmændene vil gerne omstille sig miljømæssigt, ifølge DTL – Danske Vognmænd, der dog påpeger, at en grøn omstilling skal tage udgangspunkt i vognmandens økonomiske og markedsmæssige virkelighed.
Det er et af hovedbudskaberne fra DTL’s adm. direktør Erik Østergaard i sit indlæg på Dansk Erhvervs klimakonference mandag i denne uge, der havde fokus på tung godstransport.
Konferencen, der blev åbnet af transportminister Benny Engelbrecht (S), kredsede meget omkring den tunge transports rolle i den grønne omstilling. Ifølge Klimarådet stammer 12 mio. tons - ud af landets 40 mio. tons årlige CO2 udledning - fra transport, og heraf udgør alene den tunge transport 30 pct. af udledningen.
Inddrag branchens aktører
- Lastbilen er kommet for at blive, og tanker om omstilling til andre transportformer er besnærende men afhænger aldeles af markedet selv. Transport er et internationalt og konkurrencepræget erhverv med små økonomiske marginer, og energiomkostningerne har meget stor betydning for vognmændenes konkurrenceevne. Derfor er det nødvendigt, at enhver tanke om afgiftsreguleringer inddrager branchens aktører, udtaler Erik Østergaard.
Han advarer samtidigt imod ”klimadumping”, hvor transportører med base i lande med langt lavere klimakrav opererer i Danmark og skader danske virksomheders konkurrenceevne.
Erik Østergaard:
- Finans- og skatteministerierne skal sidde med ved bordet under klimaindsatsen, for en hel del af diskussionen handler – og kommer til at handle – om afgifter. Det er vigtigt, at man sætter transportsektoren til at agere som skatteopkræver på en klog måde, så man indtænker konkurrenceevnen.
Ud af starthuller
Afgifter kom da også på bordet under et indlæg af Jacob Korg Søbygaard fra Klimarådet, der holdt indlæg om en omkostningseffektiv omstilling:
- Når man arbejder med afgifter baseret på CO2-udledningen, vil der stadig være en grænseproblematik, man skal tage hensyn til. Klimarådet vil i øvrigt i den kommende tid kigge nærmere på de forskellige teknologier bag ved nye brændstoffer – det være sig biodiesel og biogas, batterier, E-highways og electro-fuels.
Netop teknologisiden fik også et par ord med på vejen af DTL – direktøren:
- Vi har talt om det her i 10 år. I 2009 kom DTL med et klimakatalog om 49 måder til en mere klimavenlig transport. Men ikke meget har rykket sig gennem årene. Der er behov for, at EU-Kommissionen kommer ud af starthullerne, og at videns-institutionerne kommer mere på banen. Det er ofte uklart for os, hvad der på den lange bane giver mening af investere i, og derfor bør man lave nogle sammenlignende analyser, vi kan anvende i praksis, sagde Erik Østergaard.
Klimaplan
På konferencen præsenterede Dansk Erhverv i samarbejde med bl.a. DTL en klimaplan for den danske vejgodstransport frem mod 2030. Den 20 sider store plan rummer overblik over foreslåede tiltag, aktuel status i Danmark og gennemførelse af den grønne omstilling på kort, mellemlang og lang sigt.