ITD: Pakkelevering skal ikke være del af befordringspligt
Statens aftale med PostNord om varetagelse af befordringspligten, som løber for en treårig periode, udløber med udgangen af 2019. Selvom der således er under to måneder til aftalens udløb, ligger der stadig ingen ny aftale om varetagelse af befordringspligten fra 1. januar 2020, lyder det fra brancheorganisationen ITD.
- Man kunne have forventet, at regeringen i god tid ville sørge for at forhandle en aftale på plads med forligskredsen om befordringspligten fra 1. januar 2020. Nu er timeglasset meget hastigt ved at rinde ud for den gældende aftale, og derfor er det også utilfredsstillende, at der stadig ikke er meldt noget ud om, hvordan befordringspligten skal se ud i de kommende år, og hvem der skal varetage opgaven, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.
Kraftig indskrænkning
ITD mener, at tiden endnu engang er inde til at indskrænke befordringspligten kraftigt. Borgere og private og offentlige virksomheder kommunikerer i stadig stigende grad elektronisk i stedet for at sende fysiske breve, og som en konsekvens heraf falder antallet af breve fortsat. På pakkeområdet vokser mængderne derimod markant – ikke mindst på grund af den øgede e-handel - og her er konkurrencen blandt landets distributører intens. Befordringspligten anno 2020 og fremover må og skal derfor tilpasses markedssituationen og den faktiske efterspørgsel efter posttjenester i samfundet.
- Vi kan konstatere, at PostNord fortsat er i fuld gang med at brede sig til nye forretningsområder – ikke mindst stykgods, hvor markedet fungerer i fri konkurrence, og hvor konkurrencen i forvejen er benhård. Det er kritisabelt, at den danske stat lader det nationale postvæsen udvikle sig til en bred logistikkoncern, som kan sikre indtjening fra nye forretningsområder i direkte og unfair konkurrence med private virksomheder, siger Carina Christensen.
Underskud
Det har da også vist sig på ingen måde at være rentabelt for PostNord at brede sig over mange nye aktiviteter. Indtil videre står virksomhedens aktiviteter uden for befordringspligten for størstedelen af virksomheden underskud. Det store underskud uden for befordringspligten bekræfter det, som ITD hører fra sine medlemmer, nemlig at PostNord vinder kunder på nye konkurrenceudsatte områder ved at dumpe priserne.
- I ITD mener vi, at der skal stilles krav til PostNord om, at virksomhedens driftsøkonomi og prisniveauet i de aktiviteter, der drives i direkte konkurrence med ITD’s medlemmer i transport- og logistikerhvervet, skal være fuldt transparente, så alle kan følge udviklingen i selskabet. ITD mener også, at det skal være et krav, at alle de aktiviteter uden for befordringspligten, som PostNord vedvarende har underskud på, skal lukkes helt ned.
Beskær PostNords område
Tiden er også inde til at få indhegnet PostNords aktiviteter på det hårdt konkurrenceudsatte pakkemarked, fortsætter ITD:
- I en ny aftale bør PostNords befordringspligt skæres helt ind til benet, så det fremover reduceres til kun at dække enkeltstyksforsendelser af breve op til to kilo. Breve og pakker over to kilo kan dækkes af private aktører, og der er i dag landsdækkende alternativer, der vil kunne tage over, siger Carina Christensen.
Hos ITD venter man i spænding på, at der præsenteres et udkast til en ny aftale om befordringspligten.
- Vi tager det for givet, at der ikke kan blive tale om, at PostNord skal have flere penge i forbindelse med en ny aftale om befordringspligten. I efteråret 2017 godkendte politikerne en redningsplan til PostNord til en værdi af cirka 5 milliarder svenske kroner. I den forbindelse meldte PostNord klart ud, at de med de midler ville kunne vende den skrantende skude og ikke ville komme og bede og penge igen. Der må og skal ikke skydes yderligere offentlig kapital ind i PostNord, tilføjer Carina Christensen.