23948sdkhjf

- Chaufføren kan altså konstatere de fleste fejl

Debatindlæg som kommentar til denne artikel:

Som hjælp til SF’s transportordfører, Anne Valentina Berthelsen, kan jeg fortælle, at sovende bremser, der kan give en nedsat bremseevne på 10 procent og derover, på en påhængsvogn eller trailer ikke kan opdages af en chauffør.

Med hensyn til manglende lys er nyere køretøjer udsyret med en gul advarselslampe, der lyser, hvis en pære ikke lyser, og den sikkerhedsbrist kan opdages.

Så er der sne og is på taget. Man skal da være blind, hvis man ikke opdager sne og is på taget. Der er så problemet med fjernelse af is og sne med manglende snebroer. Men det lovliggør jo ikke at køre med sne og is på taget, der kan falde ned og ramme andre køretøjer og være årsag til uheld.

Sidespejle, der mangler eller er i stykker, er vel også en sikkerhedsbrist, en chauffør kan opdage, og helst før der sker en højresvingsulykke med en cyklist.

Styrtøj med for meget slør eller anden fejl, som også er en alvorlig sikkerhedsbrist, burde en chauffør også opdage.

Listen kan blive lang, og indtil nu kan jeg kun komme med en sikkerhedsbrist, en chauffør ikke kan opdage; sovende bremser der kræver en bremseprøvestand.

Jeg håber SF’s transportordfører kan bruge mine oplysninger. Ellers spørg en bilinspektør, som er uddannet til at finde sikkerhedsfejl på køretøjer involveret i trafikuheld.

Tom Ewald Fantoni
Møllevangen 25
3460 Birkerød

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156