New Actros er Årets Lastbil i Europa
Mercedes-Benz’ nye Actros-generation er blevet valgt til International Truck of the Year 2020 af en jury bestående af 24 journalister og redaktører fra førende transportmedier i lige så mange europæiske lande.
Den prestigefulde pris blev overrakt til Uwe Baake, chef for produktudvikling hos Mercedes-Benz Trucks, under et galla-arrangement onsdag aften på Solutrans, årets største transportmesse i Europa, som i disse dage afholdes i den franske by Lyon.
Med et samlet pointtal på 121 kom det tyske flagskib ind på en førsteplads i afstemningen – tæt forfulgt af Ivecos nyligt lancerede topmodel S-Way, og med Volvo Trucks’ brændstofbesparende FH I-Save på tredjepladsen.
Ifølge vedtægterne i organisationen International Truck of the Year (IToY) skal den årlige pris uddeles til en lastbil, som er introduceret til markedet inden for de seneste 12 måneder, og som har ydet et stort bidrag til effektivitet i vejtransporten. Herunder indgår en række kriterier, såsom teknologisk innovation, komfort, sikkerhed, køreegenskaber, brændstoføkonomi, miljømæssigt aftryk og Total Cost of Ownership (TCO).
Markante forbedringer
Mercedes-Benz har i den nye Actros-generation bygget videre på den eksisterende serie for at udvikle en ny lastbil, som tilbyder store markante forbedringer på vigtige punkter, såsom delvist automatiseret kørsel, udvidede fartpilot- og gearskiftesystemer og adskillige banebrydende sikkerhedssystemer.
Blandt de sidstnævnte fremhævede juryen især introduktionen af MirrorCam-systemet, som erstatter de traditionelle udvendige sidespejle og hjælper effektivt chaufføren under manøvrering, sving og vognbaneskift. Desuden forbedrer MirrorCam ikke kun det generelle udsyn, men også lastbilens aerodynamik.
Under en længere testkørsel i det sydlige Spanien værdsatte medlemmerne i Truck of the Year-juryen også det nye Active Drive Assist-system, som under visse omstændigheder kan overtage kontrollen over både fart og styring af lastbilen, og dermed tillade delvist automatiseret kørsel ved alle hastigheder.
Til slut fremhævede IToY-journalisterne de udvidede funktioner i den nye Actros’ Predictive Powertrain Control (PPC)-system og det totalt digitale Multimedia Cockpit, som erstatter det konventionelle instrumentbræt. PPC kan nu også bruges til at tilpasse hastigheden på snoede landeveje og sving og dermed spare brændstof og lette chaufførens arbejde.
Formanden for International Truck of the Year, Gianenrico Griffini, opsummerede juryens begrundelse således ved kåringen:
»Med introduktionen af New Actros har Mercedes-Benz leveret en førsteklasses lastbil, som baner vejen mod udvikling af fremtidens selvkørende lastbiler.«
Om International Truck of the Year:
International Truck of the Year (IToY)-prisen blev oprindeligt lanceret i 1977 af den britiske journalist og redaktør Pat Kennett. I dag består IToY af 24 jurymedlemmer fra ledende lastbilmagasiner over hele Europa.
I de seneste år har IToY-gruppen udvidet med en række associerede medlemmer fra voksende lastbilmarkeder i lande som Kina, Indien, Sydafrika, Australien, Brasilien, Japan, Iran og New Zealand.
Danmark er repræsenteret i International Truck of the Year med Lastbil Magasinets redaktør, Rasmus Haargaard.
Sådan stemte de:
For kåringsåret 2020 var der tre emner på stemmesedlen: Mercedes-Benz Actros 5. generation, Iveco S-Way og Volvo FH I-Save. Hvert jurymedlem har 12 point at fordele på de nominerede lastbiler og må højst placere syv point på én nomineret. Man behøver ikke nødvendigvis at anvende alle 12 point.
Mercedes-Benz Actros 121 point
Iveco S-Way 113 point
Volvo FH I-Save 47
Truck of the Year igennem 44 år:
1977: Seddon Atkinson 200
1978: MAN 280
1979: Volvo F7
1980: MAN 321
1981: Leyland T45
1982: Ford Cargo
1983: Renault G260/290
1984: Volvo F10
1985: Mercedes-Benz LN2
1986: Volvo FL
1987: MAN F90
1988: DAF 95
1989: Scania 3-serien
1990: Mercedes Benz SK-serien
1991: Renault AE Magnum
1992: Iveco Eurocargo
1993: Iveco Eurotech
1994: Volvo FH
1995: MAN F2000
1996: Scania 4-serien
1997: Mercedes-Benz Actros
1998: DAF 95 XF
1999: Mercedes-Benz Atego
2000: Volvo FH
2001: MAN TGA
2002: DAF LF
2003: Iveco Stralis
2004: Mercedes-Benz Actros
2005: Scania R-serien
2006: MAN TGL
2007: DAF XF 105
2008: MAN TG-serien
2009: Mercedes-Benz Actros
2010: Scania R-serien
2011: Mercedes-Benz Atego
2012: Mercedes-Benz Actros
2013: Iveco Stralis Hi-Way
2014: Volvo FH
2015: Renault T
2016: Iveco Eurocargo
2017: Scania R/S
2018: DAF XF/CF
2019: Ford F-Max
2020: Mercedes-Benz Actros
Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.