Hyundai vinder innovationspris
Hyundai har vundet den anden udgave af den årlige Truck Innovation Award for Hydrogen Mobility Project, som er baseret på fabrikkens tunge elektriske brint-lastbil, H2 Xcient.
Hyundai introducerer de grønne brint-drevne lastbiler til en række vognmandskunder i Schweiz til næste år, og flere andre europæiske lande i de kommende år.
Prisen uddeles af organisationen International Truck of the Year (IToY), som består af 24 journalister og redaktører fra førende europæiske lastbilmedier, samt en række associerede medlemmer fra hele verden.
Truck Innnovation Award anerkender den enorme teknologiske forandring, som kommercielle køretøjer gennemgår i disse år.
Truck InnovationAward 2020 blev overrakt til Rolf Huber, formand for Hyundai Hydrogen Mobility, og Jihan Ryu, direktør for Commercial Vehicle Engineering Design Group hos Hyundai Motor Company. Det skete onsdag aften på Solutrans, årets største transportmesse i Europa, som fandt sted i den franske by Lyon.
Med et samlet pointtal på 80 opnåede Hyundais brint-lastbil førstepladsen i afstemningen foran fem konkurrenter, som omfattede Nikolas brint-serie, Freightliner eCascadia, Volvos Vera-projekt, Scania AXL og Renault Trucks Optifuel Lab 3.
Pragmatisk løsning på grøn udfordring
IToY-juryen anerkendte den pragmatiske tilgang til at opnå en grønnere transportsektor ved at indgå partnerskaber med en række andre nøgleaktører til at skabe grundlag for udrulningen af mere miljøvenlige lastbiler. Samarbejdspartnerne omfatter køretøjsproducenten Hyundai Motor Company, H2 Energy, Linde og Alpiq, samt en række transportfirmaer og handelspartnere i Schweiz.
Hyundai H2 XCient Fuel Cell (FECV) er en lastbil udviklet efter europæiske forskrifter og udstyret med et nyt 190 kW brændstofcelleanlæg. Lastbilen har en rækkevidde på 400 km takket være syv brændstoftanke, som hver har en kapacitet på næsten 35 kg brint ved et tryk på 350 bar.
Ifølge IToY-vedtægterne uddeles Truck Innovation Award til en lastbil over 3,5 ton med nytænkende teknologi og enten udstyret med en alternativ drivline eller alternativt brændstofsystem og/eller andre højteknologiske løsninger.
Om International Truck of the Year:
Organisationen International Truck of the Year (IToY) blev oprindeligt etableret i 1977 af den britiske journalist og redaktør Pat Kennett. I dag består IToY af 24 jurymedlemmer fra ledende lastbilmagasiner over hele Europa.
I de seneste år har IToY-gruppen udvidet med en række associerede medlemmer fra voksende lastbilmarkeder i lande som Kina, Indien, Sydafrika, Australien, Brasilien, Japan, Iran og New Zealand.
Danmark er repræsenteret i International Truck of the Year med Lastbil Magasinets redaktør, Rasmus Haargaard.
Sådan stemte de:
For kåringsåret 2020 var der seks emner på stemmesedlen til Truck Innovation Award. Hvert jurymedlem har 12 point at fordele på de nominerede lastbiler og må højst placere syv point på én nomineret. Man behøver ikke nødvendigvis at anvende alle 12 point.
Hyundai Xcient Fuel Cell 80 point
Nikola Hydrogen 48 point
Freightliner eCascadia 46 point
Volvo Trucks Vera 43 point
Scania AXL 33 point
Renault Trucks Optifuel Lab 3 23 point
Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.