Branchen skal betale for Fødevarestyrelsens øgede kontrol
Den tidligere VLAK-regering og Dansk Folkeparti besluttede i december 2018 at øge kontrollen af transporter med levende dyr. Den øgede kontrol har den socialdemokratiske regering nu besluttet at videreføre indtil sommerren 2020.
Det bliver branchen selv, der skal betale for Fødevarestyrelsens øgede kontrol i 2020. Det kommer til at gå hårdt ud over de danske vognmænd, der eksporterer dyr. Godt 21 millioner kroner kommer de danske dyretransportører til at betale i 2020 i forhøjede gebyrer.
»Gebyrerne skyldes, at regeringen har besluttet at forlænge kontrollen med dyretransporter ud af landet. Stramningerne kommer, fordi der gennem flere år har været manglende opfølgning på mulige problemer med at overholde reglerne blandt vognmænd og eksportører.« Således lød det fra Fødevarestyrelsen i en nyhedsmail fredag i sidste uge.
Udmeldingen undrer Lars Rosgaard, der er direktør i Rosgaard A/S, et firma der både omsætter smågrise i ind- og udland og driver vognmandsforretning med speciale af levende dyr som vigtigste område.
»Fødevareministeren har flere gange udtalt, at ordningen skulle evalueres i december, før det bliver besluttet, om den skal køre videre. Og høringsfristen er ikke engang udløbet. Branchen har svaret på samtlige høringer, er har været og der er aldrig blevet lyttet. Nu kan vi da spare os selv for den tid, det tager at udarbejde et høringssvar, for det er så allerede besluttet, at vi som branche samlet set skal af med 21 millioner kroner ekstra i gebyr,« siger Lars Rosgaard, der er oprigtigt bekymret på branchens vegne.
Fødevareminister Mogens Jensen begrunder forlængelsen af ordningen med, at for mange ser stort på reglerne.
»Fødevarestyrelsen finder fortsat transportører, der kører med dyr, der står for tæt eller ikke er transportegnede. Det er uacceptabelt. Derfor forlænger jeg den skærpede kontrol ud over det, som blev aftalt mellem den forrige regering og Dansk Folkeparti,« understreger fødevareministeren.
I starten af det nye år lander en evaluering fra Fødevarestyrelsen af 2019-kontrollerne på ministerens bord.
»Mit mål er, at jeg inden sommeren 2020 kan præsentere en plan for, hvordan fremtidens kontrol med dyretransporter ud af landet skal se ud og finansieres. Indtil da skal Fødevarestyrelsen fortsætte den skærpede kontrol,« siger Mogens Jensen.
Lars Rosgaard har flere gange tilbudt Fødevarestyrelsen at komme med til Italien – han har sågar tilbudt at betale for flybilletter – hvor de smågrise, Rosgaard A/S eksporterer, bliver aflæsset. Så Fødevarestyrelsen kan se med egne øjne, at der ikke sker brud på love og regler. Men Fødevarestyrelsen er tilsyneladende ikke interesserede, for de har aldrig svaret på Lars Rosgaards tilbud.
»Vi sender 25.000 smågrise ud af landet hver uge, og vi er nede under 45 grise, der bliver taget ud om ugen, og det handler langt fra altid om transportegnethed. Så lave tal ser du ikke andre steder i Europa, hvor der transporteres smågrise. Vi kan noget særligt her i Danmark, når det kommer til at transportere dyr, men det er godt på vej til at blive ødelagt, fordi det er så bøvlet og rigidt,« siger Lars Rosgaard.