Klog og vigtig beslutning at udrulle klimavenlig asfalt
Regeringen har besluttet, at der fra 2020 skal udlægges klimavenlig asfalt på de danske statsveje, i takt med at vejene skal have udskiftet asfalt. Beslutningen er truffet på baggrund af en række test fra Vejdirektoratet, som viser, at en udlægning af asfalten fra 2020 kan medføre en reduktion på 184.000 tons CO2 frem mod 2030.
Det klimavenlige initiativ vækker glæder hos ITD.
- Det er en rigtig klog beslutning at begynde at udrulle klimavenlig asfalt på statsvejene. Vi er jo i en situation, hvor vi skal finde nogle smarte og intelligente løsninger på de klimaudfordringer, som hele samfundet står overfor. Her er klimavenlig asfalt et eksempel på en løsning, som kan levere reelle CO2-reduktioner fra første dag uden større omkostninger, så derfor hilser vi beslutningen fra regeringen meget velkommen, udtaler chefkonsulent Lasse Kristoffersen, ITD.
Lavere rullemodstand
Vejdirektoratets test har vist, at det er asfaltens evne til at reducere rullemodstanden på vejene, som gør, at trafikanterne bliver i stand til at bruge mindre brændstof, når de kører på den. Samtidig har testene vist, at asfalten er mere holdbar end normal asfalt, ligesom asfalten vil bidrage til at mindske støjen i de støjbelastede boligområder langs statsvejene.
Klimavenlig asfalt er cirka ti procent dyrere end almindelig asfalt. Alligevel viser beregninger fra Vejdirektoratet, at de positive effekter ved brugen af asfalt gør, at der er god samfundsøkonomi i at anvende asfalten.
Klimavenlig asfalt har en masse positive effekter. Udover klimareduktionen er asfalten til gavn for de trafikanter, der benytter vejene, og for naboerne til vejene, da asfalten også reducerer støjen på vejene.
- Det er svært at få øje på ulemperne, så det er bare med at komme i gang med udrulningen, fastslår Lasse Kristoffersen.
Artiklen er en del af temaet Vognmænd.