23948sdkhjf

Nyt pallesystem sparer hver tiende godstransport

PostNord tester nye pallestativer.

Som en del af arbejdet med at reducere vejtransportens miljøbelastning tester PostNord i øjeblikket et nyt pallesystem, der øger lastbilernes fyldningsgrad med op til 100 procent. De såkaldte SpaceInvader pallestativer gør det muligt at stable paller i højden, og dermed kan der opbevares og transporteres mere gods på samme plads. Det betyder færre lastbiler på vejene og en reduktion af bl.a. CO2.

- SpaceInvader mindsker vores miljøbelastning fra vejtransporten, da vi ved hjælp af stativerne kører færre godstransporter. Efter de første seks uger har vi sparet hver tiende godstransport som følge af en øget fyldningsgrad. De sparede ture har reduceret CO2-udledningen og forureningen fra NoX med 8,64 procent, siger transportkonsulent Lars Nguyen Høeg, PostNord Logistics.  

Fra 33 til 60 paller

For hver ekstra palleplads i lastbilstraileren, der udnyttes, spares der 3 kg. CO2 pr. 100 kørte km. I lastbilerne er der plads til 33 enkeltstående paller, og ved at dobbeltstable pallerne med SpaceInvader øges fyldningsgraden til 60 paller. Det resulterer i færre lastbiler og kørte kilometer pr. ton varer distribueret og dermed et lavere brændstofforbrug, som i sidste ende reducerer både CO2-udledning og luftforurening – som f.eks. NoX.  

- Vi har en klar mission om at effektivisere logistikbranchen, og derfor er vi rigtig glade for, at PostNord ser potentialet i vores løsning. Jeg forventer, at de vil opleve de mange gevinster, som systemet bringer, for eksempel grønnere transport og reducerede omkostninger. Projektet er kommet godt fra start, og vi glæder os til at evaluere det samlede potentiale med PostNord efter testperioden, siger adm. direktør Steen Frederiksen, SpaceInvader.

Taulov, Aarhus og Herning

PostNord tester både 120- og 80 cm stativer på godsterminalerne i Taulov, Aarhus og Herning. Stativerne er fremstillet i aluminium med 9 ton statisk bæreevne, fås i forskellige størrelser og vejer under 10 kg. PostNord tester stativerne frem til udgangen af året, hvorefter en endelig evaluering afgør, om det er noget, der skal investeres yderligere i.  

De seneste 10 år har PostNord Danmark reduceret virksomhedens samlede CO2 udledning med 67 procent. Det er bl.a. sket gennem et bevidst arbejde med at effektivisere opfyldningen af bilerne.

Artiklen er en del af temaet Vognmænd.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125