500 nye p-pladser til erhvervsparkering
Det lægger en dæmper på væksten i København, hvis håndværkere siger nej til ordrer, fordi de ikke kan komme til at parkere, og regningen bliver dyrere for københavnerne, når elektrikeren skal bruge timer på at køre rundt efter en parkeringsplads.
Derfor glæder det Venstres beskæftigelsesborgmester Cecilia Lonning-Skovgaard, at der nu er 500 særlige erhvervsparkeringspladser på vej, som Teknik- og Miljøudvalget netop har besluttet at gå i gang med at strege op.
- Uanset politisk ståsted må alle anerkende, at en by har brug for håndværkere, og de kan ikke bare bruge bussen, når de skal frem til kunderne med grej og materialer. Her skal der nødvendigvis en bil til, der kan holde tæt på. Men håndværkerne bruger dagligt oceaner af tid på at finde en parkeringsplads i København. Derfor glæder det mig som erhvervslivets borgmester, at vi nu får de 500 erhvervsparkeringspladser, som Venstre tidligere har skaffet penge til, siger Cecilia Lonning-Skovgaard.
Kun for gule plader
Venstre fik ved den såkaldte overførselssag i foråret forhandlet penge hjem til at sikre oprettelsen af erhvervsparkeringspladser i hele København.
Teknik- og miljøforvaltningen har siden da fundet 100 erhvervsparkeringspladser i betalingsområdet og 200 erhvervsparkeringspladser udenfor betalingsområdet.
200 eksisterende 1-times parkeringspladser skal også omdannes til erhvervsparkeringspladser, fordi erfaringen viser, at de ikke bruges ordentligt, når man kun må parkere i en time.
- Penge til velfærd vokser ikke på træerne, men skabes i det private erhvervsliv, så vores opgave som politikere må være at fjerne så mange hindringer for vækst som mulig og værne om den almindelige københavners pengepung. Det synes jeg, vi har gjort med de nye erhvervsparkeringspladser, siger Cecilia Lonning-Skovgaard.
Afmærkes
Erhvervsparkeringspladserne bliver afmærket, så de kun kan benyttes af køretøjer med gule plader.
Mange af de nye erhvervsparkeringspladser er fundet ved at udnytte ti-meter reglen i vejkryds, så der flere steder, med de nye parkeringspladser, kun bliver fem meter mellem bil og kryds.
Med busomlægningen, i forbindelse med åbningen af Metroens Cityring, blev der også plads til en række erhvervsparkeringspladser på de tidligere busstoppesteder.
Artiklen er en del af temaet Vognmænd.