23948sdkhjf

- Lovgivning er kommet før løsninger

Debatindlæg som kommentar til denne artikel:

Kære Jacob og Baloo og mange andre. Normalt ville jeg aldrig komme med et indlæg omkring et emne som det her, men jeg vover alligevel det ene øje i kampen.

I har fuldstændig ret begge to, og også I mange andre, der prøver at belyse de skærpede krav til sikkerhed.

Først og fremmest er jeg en stor tilhænger af skærpede krav til branchen, så der kan blive ryddet op, både på de hvide plader og de gule.

Det krænker mig naturligvis dybt, når der f.eks. udskrives bøder for parkering, og kun de ”gule” biler kan/skal betale dem.

Love og regler uden virkning/konsekvens skal man få styr på med det samme, ellers er det helt til grin.

Den her problematik handler om bremser på trailere og ikke meget andet. Alle, der kører forvogn/trækker eller fast kombination, skal have styr på deres køretøj, og mange steder er der mulighed for U/B at runde en bremseprøvestand, hvis man er i tvivl. Så det bør i min optik ikke give de store udfordringer- Man kan godt se, om dækket er slidt helt ned, og trådene stikker ud, og om der er slør i rattet osv. Men, alle der kører løstrailere, de aner ikke, hvad de kører med.

Når vi selv triller en tur til Århus, kan vi have op til 5-7 trailerskift på en nat. Ingen af trailerne har vi hverken læsset selv eller kender tilstanden på. Alle er på servicekontrakt hos Scania, og vi kender kun til god kvalitet derfra og på trailer-vedligehold. Men igen, ingen kender den reelle tilstand.

Trailere har aldrig kunnet bremse ordentligt. Man er stort set altid kun lige et par procent over det tilladte ved et syn - i gamle dage, efter at have bremset tromlerne godt af inden synet.

Vi havde på et tidspunkt et ”bremsesæt ” liggende, så hvis vi skulle stille til omsyn grundet bremser, så fik traileren lige det på, så den kunne hives igennem.

Vi bremser næsten aldrig, eller i hvert fald for lidt. På en rolig tur til/fra Aarhus røres bremsen stort set ikke.

Skal man kunne bremse bedre, skal man i EU stille højere krav, og få bedre bremser. Ellers bør man sænke overliggeren lidt for at sikre at det ikke bare bliver en ny pengemaskine at køre bremsekontroller.

Hvor mange ulykker kender man til, der skyldes for lidt bremsekraft på traileren? Jeg har aldrig hørt om nogen! Har du?

Så igen, Jacob & Baloo, I har helt ret begge to, men hvordan, man løser det, ved jeg ikke. Jeg er sikker på, at lovgiverne har kun gode hensigter med det her, så det skal bare landes praktisk muligt på en eller anden måde.

Og kære lovgivere/politikere, hvis jeg skulle være så heldig, at nogen læser det det her, så få strammet op. I skal sikre jer, at der er konsekvens og handling på alle fronter.

Vi danske skatteydere hader at være til grin. Så sørg for, at der er lighed for loven, også ved parkeringsbøder med mere. Enten med klamping, til bøden er afregnet, eller som nødløsning kunne man på trækkerens nummerplade montere et meget synligt vedhæng, som først må fjernes, når bøden er afregnet, så kan alle se, også kunder, at her kører en, der ikke er en del af ”samfundet”.

Ulovlig fjernelse af markeringen kunne så passende koste en bøde på 10–15.000, - og hvis det er en hvidplade-bil et halvt års karantæne fra Danmark. På den måde vil man synliggøre på en simpel måde, at her kører en, der ikke betaler, hvad man skylder. Politiet kan ved et opslag med det samme se, om der er ubetalte ting, og så er det nærmeste rasteplads og en klamping indtil, det er på plads.

Nå det blev et langt skriv om ingenting (næsten), for det er en svær sag at argumentere for, at dårlige bremser er ok, fordi man ikke kan kontrollere dem. Det skal nok løses på en eller anden måde, men i dette tilfælde kommer lovgivningen desværre før, løsningerne er til stede.

Jens-Ole Larsen
Dalsvinget 22
4200 Slagelse

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094