23948sdkhjf

Jacob Forman: Der er overhovedet ingen grund til ro på

Forsvarsadvokat med speciale i færdselsretlige straffesager Jacob Forman bliver ikke beroliget af, at Færdselsstyrelsen forsøger at mane til ro omkring den lovændring i færdselsloven, der forhøjer bødeniveauet for alvorlige sikkerhedskritiske fejl ved tunge køretøjer, samt at transportministeren påpeger, at en stor del af frustrationerne i chaufførbranchen skyldes ”misforståelser” om, hvad det er, de nye regler siger.

Tværtimod mener advokaten, at politikerne med de nye bødestraffe udviser en eklatant manglende forståelse af, hvad chaufførerne i det daglige har af muligheder for at konstatere og ikke kan konstatere, når det handler om fejl og mangler ved de tunge køretøjer.

Ude af chaufførernes hænder

»Omkring bremseproblematikken ved vi, at chaufføren ofte ikke kan konstatere fejlene. De kan ikke gardere sig. For eksempel kan chaufføren ikke bare lægge sig ind under traileren og konstatere, om bremserne virker, som de skal. Det er fejl, der kan være så svære at konstatere,« siger Jacob Forman.

»Og jeg er praktiker. Jeg ved, hvad der foregår i de danske retssale, og jeg ved, hvordan anklagemyndigheden agerer i de her sager. Og det provokerer mig. Jeg fastholder, at jeg ved, hvordan de her sager vil ende i retten – man vil forsøge at straffe mere, og derfor deler jeg heller ikke trafikministerens opfattelse af situationen. Jeg er uenig i, at chaufførerne skulle have misforstået den. Nej, de kan netop se problemet,« siger Jacob Forman.

Ødelægger en familieøkonomi

Fra 1. januar 2020 kommer det til, i førstegangstilfælde, at koste chaufføren 5.000 kroner og vognmanden 10.000 kroner, hvis politiet finder ”alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler på busser og lastbiler”, hvorefter bøden stiger ved gentagelsestilfælde.

Jacob Forman er ikke bleg for at betegne denne ændring af færdselsloven som det største politiske selvmål rettet mod transportbranchen siden 2007, og han understreger, at en lastbilchauffør ikke bare kan hæve kassekreditten og betale bøderne i en dagligdags økonomi. Sanktionerne er ødelæggende for chaufførernes egen og familiens økonomi.

»Vi står med den samme situation som i 2007, hvor en tredjedel af chaufførerne forlod branchen på grund af en seksdobling af bøderne på køre- og hviletidsområdet. Det samme vil ske nu. Folk vil forlade faget nu,« siger Jacob Forman.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078